Filtr dichroiczny

Widzisz posty znalezione dla hasła: Filtr dichroiczny





Temat: diory IR do barier
On Fri, 06 Jul 2007 21:21:03 +0200, J.F.


<jfox_xnosp@poczta.onet.plwrote:
On Fri, 6 Jul 2007 20:19:24 +0200,  Ghost wrote:
| | Ta podczerwien jak mialaby objawiac niby?
| Znieksztalconymi kolorami.
| Niby czemu? Co najwyzej skorygowana jasnoscia wybranych powierzchni.

Ale kto powiedzial ze np zielon sukienka ma tak samo odbijac
850 i 900 nm, i ze obie te skladowe zostana tak samo stlumione
przez filtry RGB pikseli aparatu ?


Zielona sukienka jak zielona sukienka - ale zielone liscie...
Chlorofil w bliskiej podczerwieni jest prawie bialy - wie to kazdy kto
chocby opisy techniki fotografi na materialach srebrowych w
podczerwieni czytal. Widac te filtry na przetwornikach sa dostatecznie
ostre zeby sobie z problemem poradzic (zwykle sa to wszak filtry
dichroiczne a nie barwnikowe)

Wyświetl wszystkie odpowiedzi z tego wątku



Temat: diory IR do barier
On Sun, 08 Jul 2007 02:30:40 GMT,  Dariusz K. Ladziak wrote:


On Fri, 06 Jul 2007 21:21:03 +0200, J.F.
| Ale kto powiedzial ze np zielon sukienka ma tak samo odbijac
| 850 i 900 nm, i ze obie te skladowe zostana tak samo stlumione
| przez filtry RGB pikseli aparatu ?

Zielona sukienka jak zielona sukienka - ale zielone liscie...
Chlorofil w bliskiej podczerwieni jest prawie bialy - wie to kazdy kto
chocby opisy techniki fotografi na materialach srebrowych w
podczerwieni czytal. Widac te filtry na przetwornikach sa dostatecznie
ostre zeby sobie z problemem poradzic (zwykle sa to wszak filtry
dichroiczne a nie barwnikowe)


Ale tez wiemy ze nie sa, bo diody IR widac w kamerach.

J.

Wyświetl wszystkie odpowiedzi z tego wątku



Temat: Jak wyselekcjonować laser ?
On Mon, 30 May 2005 18:13:42 +0200, "tomm" <tmr@poczta.gazeta.pl
wrote:


| Zazwyczaj jest tez laser spolaryzowany .. ale niestety zwykla sciana
| odbijajac traci polaryzacje.

szczerze mowiac to pierwszy raz slysze o czym takim,
wiesz moze jak to sie dzieje, ze swiatlo traci swoja polaryzacje po odbiciu
??


Normalnie. Po odbiciu wielokrotnym dielektrycznym (a takie nastepuje
na scianie) polaryzacja jest losowa - na kazdym ziarenku inaczej
pokrecona. Pozostaje troche eliptyczna (bo pierwotna polaryzacja nadal
domunuje) ale juz taka ladna liniowa nie jest.

I wazna uwaga - jak sie laczy polaryzator z filtrem dichroicznym to na
drodze swiatla Od sciany do obiektywu najpierw musi byc polaryzator,
pozniej filtr - bo swiatlo po przejsciu przez filtr dichroiczny ma
polaryzacje raczej kolowa (jesli wchodzac mialo liniowa...)

Wyświetl wszystkie odpowiedzi z tego wątku



Temat: skaner dyskotekowy


internet wrote:

poszukuje kogos kto posiada jakies informacje lub doswiadczenie w budowie
swietlnych skanerow dyskotekowych


Ja... ale musisz miec duzo pieniedzy, drivery do silnikow krokowych i
same silniki kosztuja sporo kasy.
Generalnie rzecz biorac budujac pojedyncze urzadzenie wydasz tyle kasy
ile kosztuje dobre urzadzenie firmy MARTIN, pomijajac koszty filtrow
dichroicznych i szklanych gobosow.

Wyświetl wszystkie odpowiedzi z tego wątku



Temat: skaner dyskotekowy


Ja... ale musisz miec duzo pieniedzy, drivery do silnikow krokowych i
same silniki kosztuja sporo kasy.
Generalnie rzecz biorac budujac pojedyncze urzadzenie wydasz tyle kasy
ile kosztuje dobre urzadzenie firmy MARTIN, pomijajac koszty filtrow
dichroicznych i szklanych gobosow.


Ja sie z tym nie zgodze...
Silniki to mogabyc uzywki , ktore mozna kupic juz za 5zl...
Co do kosztow to najwieksze to trafo+obudowa. Filtry mozna kupic juz za 90zl
Fakt szklane gobo jest drogie, ale mozna poprzestac na metalowym...

Wyświetl wszystkie odpowiedzi z tego wątku



Temat: Niebieskie?, Zolte?....

Dariusz K. Ladziak wrote:
A co do ksenonow - ciekawe kiedy dostana filtry dichroiczne, nie
wyobrazam sobie jazdy w leciutkiej mgielce na takich swiatlaach (chyba
ze zolte okulary - w sumie czy filtr na zarowce czy na oczach to z
grubsza za jedno).


Delikatna skladowa niebieska w lamapach HID (High Intense Discharge)
zwanych takze ksenonowymi (ale np zarowki H7 czy H4 Philips Premium tez
maja zwiekszonazawartosc ksenonu) jest widoczna tylko bezposrednio. To
swiatlo jest tak slabe, ze nie widac go jako swiatla odbitego. Dla
kierowcy samochodu z lampami HID, lub dla patrzacego zza jego samochody,
koor swiatla jest _bialy_, bardzo bialy, bez sladu niebieskiego
zabarwienia.
Dla ciekawych (i znajacych angielski) polecam link z mojego postingu
"Swiatla zolte, niebieskie i inne" (http://lighting.mbz.org/tech/info/)

Andy

Wyświetl wszystkie odpowiedzi z tego wątku



Temat: Niebieskie?, Zolte?....

Andrzej 'Andy' Zdzitowiecki napisał(a) w wiadomości:
<362665E2.5A94D@fourpi.com.pl...

Dariusz K. Ladziak wrote:
A co do ksenonow - ciekawe kiedy dostana filtry dichroiczne, nie
wyobrazam sobie jazdy w leciutkiej mgielce na takich swiatlaach (chyba
ze zolte okulary - w sumie czy filtr na zarowce czy na oczach to z
grubsza za jedno).

Delikatna skladowa niebieska w lamapach HID (High Intense Discharge)
zwanych takze ksenonowymi (ale np zarowki H7 czy H4 Philips Premium tez
maja zwiekszonazawartosc ...


Proszę o radę:
Jak różnica jest między Philips Premium a Philips Turbo ?
Wojtek Rozwadowski

Wyświetl wszystkie odpowiedzi z tego wątku



Temat: zarowki "xenon" i pekajace reflektory

On Thu, 2 Oct 2003 23:59:44 +0200, "<Andro" <an@tenbit.pl wrote:

Myslisz swiatła ksenonowe z tymi zarówkami za 55zł
co mają w nocy kolor poodbny do nich.

wlasnie o tych zarowkach mowie :) reklamuja je jako "xenon-look" :D


Jesli "ksenon-look" to albo maja blekitny filtr dichroiczny albo
blekitny filtr kobaltowy. W kazdym razie farba...

Wyświetl wszystkie odpowiedzi z tego wątku



Temat: zarowki
No dobrze, to juz wiem, ze sa zarowki:

1. "zwykle" - wiadomo jak swieca.
2. halogeny - z filtrem dichroicznym lub bez - tez mniej wiecej wiadomo.
3. z zolta banka (filtr barwnikowy) - te francuskie, tez wiem.

No to co to sa te swiatla, ktore sie widuje na miescie, i ktore sa
zdecydowanie niebieskawe, czy zgola fioletowawe? I nie sa to kolorowe
kondony na zarowkach...

I czy takie swiatlo jest jeszcze biale w rozumieniu Kodeksu?

  MJ

Wyświetl wszystkie odpowiedzi z tego wątku



Temat: zarowki

Michal Jankowski napisał(a) w wiadomo ci:
<2nbtllxn54.@cclan.fuw.edu.pl...


No dobrze, to juz wiem, ze sa zarowki:

1. "zwykle" - wiadomo jak swieca.
2. halogeny - z filtrem dichroicznym lub bez - tez mniej wiecej wiadomo.
3. z zolta banka (filtr barwnikowy) - te francuskie, tez wiem.

No to co to sa te swiatla, ktore sie widuje na miescie, i ktore sa
zdecydowanie niebieskawe, czy zgola fioletowawe? I nie sa to kolorowe
kondony na zarowkach...

I czy takie swiatlo jest jeszcze biale w rozumieniu Kodeksu?


W lepszych autach?
To palniki ksenonowe - drogie jak jasna cholera.
Zaznaczam - palniki, a nie zarówki H4 z odrobina ksenonu w srodku jak
Philips Premium.

Wyświetl wszystkie odpowiedzi z tego wątku



Temat: Zolte selektywne
On Mon, 11 Dec 2000 11:39:45 +0100, "Adam Krawczyk"


<adam-krawc@silesianet.plwrote:
Wlasnie sie zastanawiam nad zaletami takich wlasnie zarowek - zolte
selektywne.
Z obserwacji to mi wychodzi ze mniej oslepiaja przeciwnika a jak
wyglada od strony kierowcy?

Pamietam ze kiedys to dosc duzo samochodow jezdzilo z takimi
zarowkami, potem coraz mniej
a teraz widze znow jakis przyrost ilosciowy.


Znacznie mniej podswietlaja slabe, koloidalne stadia mgly. W czasach
kiedy stosowano jedynie filtry barwnikowe to barwa "zolta selektywna'
byla dosyc intensywna i oznaczala strate 20-30% swiatla. W warunkach
lekkiego zamglenia byl jakis zysk, w wiekszosci przypadkow strata.
Obecnie miejsce filtrow barwnikowych (barwionego w masie szkla banki
zarowki) zajmuja coraz czesciej filtry dichroiczne o znacznie
ostrzejszych charakterystykach. Pozwalaja one na odciecie tej czesci
wydma ktora odpowiada za podswietlanie mgly (skladowe niebieskie) bez
istotnego (prawie bez zadnego...) stlumienia czesci widma
odpowiedzialnej za postrzeganie - czyli czesci zoltozielonej. W
efekcie wspolczesne zarowki sa zaledwie leciutko zolte - w normalnych
warunkach zadna strata oswietlenia, jak mgielki wstaja - spory zysk.
Ale ja wole zolte okulary - po pierwsze odcinaja niebieska skladowa
nie tylko moich ale wszystkich swiatel, po drugie zakladac i zdejmowac
moge je wedle upodobania - a zmienic barwe zarowek to ciut wiecej
pracy...

Wyświetl wszystkie odpowiedzi z tego wątku



Temat: Okulary do jazdy samochodem ?
On Tue, 28 Aug 2001 19:47:45 +0200, "Jarek_ S" <sione@poczta.fm
wrote:


Witam !

Noszę się z zamiarem zakupu okularów do "nocnej jazdy". Czy mógłby ktoś
wrzucić kilka porad i uwag, bym nie dał sobie wcisnąć jakiegoś bubla. Jakieś
namiary na miejsce, gdzie coś takiego można zdobyć były by mile widziane
(miasto default).

Czy są okularki typu "all in one", dające pogodzić dzień z nocą ?
Choć z drugiej strony"jak cos jest do wszystkiego, to jest do niczego ..."


Normalne, jasnozolte okulary. Jak cie stac - to porzadne, szklane, z
filtrem dichroicznym. Jak nie - juz zwykle plastiki dostepne na
stacjach benzynowych daja naprawde duzo - noca minimalnie
przyciemniaja obraz ale radykalnie podnosza kontrast, w dzien leciutko
rozjasniaja (tak, mechanizm tego zjawiska polega na tym ze inna,
przepuszczana przez nie czesc widma odpowiada glownie za postrzeganie
a inna, niebieska, odcinana przez zolte szkla powoduje glownie
zwezenie zrenicy) oraz radykalnie zmniejszaja obciazenie wzroku przez
rozproszone swiatlo nieba - po prostu przestaje sie czuc ze swiatlo w
oczy razi. osobiscie nie wyobrazam juz sobie jezdzenia bez zoltych
okularow na okraglo.

Wyświetl wszystkie odpowiedzi z tego wątku



Temat: Okulary do jazdy samochodem ?


Normalne, jasnozolte okulary. Jak cie stac - to porzadne, szklane, z
filtrem dichroicznym. Jak nie - juz zwykle plastiki dostepne na
stacjach benzynowych daja naprawde duzo - noca minimalnie
przyciemniaja obraz ale radykalnie podnosza kontrast, w dzien leciutko
rozjasniaja (tak, mechanizm tego zjawiska polega na tym ze inna,
przepuszczana przez nie czesc widma odpowiada glownie za postrzeganie
a inna, niebieska, odcinana przez zolte szkla powoduje glownie
zwezenie zrenicy) oraz radykalnie zmniejszaja obciazenie wzroku przez
rozproszone swiatlo nieba - po prostu przestaje sie czuc ze swiatlo w
oczy razi. osobiscie nie wyobrazam juz sobie jezdzenia bez zoltych
okularow na okraglo.


Potwierdzam - też używam i bardzo sobie chwalę

Wyświetl wszystkie odpowiedzi z tego wątku



Temat: Okulary do jazdy samochodem ?
Uzywam z racji lotniczej pasji okularów Ray-Ban.
Jest jedna wersja dla kierowców mająca takie jasno-żółte zabarwienie. Nazywa
się chyba Chromax. Sprawdzałem - widać bardzo ładnie.
Ale w Polsce nie widziałem ich w sklepach a "zwykłe" Ray-Ban'y kosztują
około 600 zł.

Diesel

| Normalne, jasnozolte okulary. Jak cie stac - to porzadne, szklane, z
| filtrem dichroicznym. Jak nie - juz zwykle plastiki dostepne na
| stacjach benzynowych daja naprawde duzo - noca minimalnie
| przyciemniaja obraz ale radykalnie podnosza kontrast, w dzien leciutko
| rozjasniaja (tak, mechanizm tego zjawiska polega na tym ze inna,
| przepuszczana przez nie czesc widma odpowiada glownie za postrzeganie
| a inna, niebieska, odcinana przez zolte szkla powoduje glownie
| zwezenie zrenicy) oraz radykalnie zmniejszaja obciazenie wzroku przez
| rozproszone swiatlo nieba - po prostu przestaje sie czuc ze swiatlo w
| oczy razi. osobiscie nie wyobrazam juz sobie jezdzenia bez zoltych
| okularow na okraglo.

Potwierdzam - też używam i bardzo sobie chwalę


Wyświetl wszystkie odpowiedzi z tego wątku



Temat: Okulary i poduszka
On Fri, 07 Jan 2000 23:44:00 GMT, "Ula i Wojtek"


<ula@friko4.onet.plwrote:
Mam pytanie: czy szkła są ze szkła, czy jakiegoś tworzywa?
Poza tym, ile kosztują tego typu bryle...


Ile teraz - nie wiem. Sadowalem jakis juz czas temu - blueblockery
szklane z filtrem dichroicznym to klasyka ale sie tluka. Plastikowe
optyki biale to tez klasyka. Z zoltymi plastikami optycznymi
barwnikowymi jest tylko troche klopotu - zas okolo trzech lat temu za
wybryk typu optycznych plastikow duzej srednicy i specjalnie
poglebionych (zeby sie dalo szerokie, dobrze oko oslaniajace okulary
zrobic) z filtrem dichroicznym gosc szacowal koszt zredu obecnych
dwustu zlotych - plus oprawka, przyciecie i osadzenie.

Jesli zas nie optyczne - to najtansze zolte okularki z filtrem
barwnikowym i szklami z poliweglanu (praktycznie nie do polamania)
kosztuja na stacji benzynowej okolo 10zl. Jezdzi sie w nich bardzo
sympatycznie - ani w dzien, ani w nocy, ani za kolkiem ani obok nie
wyobrazam juz sobie jazdy bez czegos takiego na nosie poza miastem.

Wyświetl wszystkie odpowiedzi z tego wątku



Temat: Pytanie o zarowki
On 19 Oct 2000 12:00:02 GMT, mikolaj.milew@no.spam.softax.com.pl


(Mikolaj.) wrote:
BTW. Co oznaczaja te magiczne symbole - H1, H4, H7, etc.???


H1 - zarowka halogenowa jednowloknowa z wloknem poprzecznie do osi
banki (zakladajac ze banka bedzie w oso odblysnika oznacza to ze
wlokno bedzie prostopadle do osi odblysnika0. Zastosowanie - swiatla
przeciwmgielne, swiatla dlugie - generalnie swiatla swiecace cala
powierzchnia odblysnika z dopuszczalnym poszerzeniem strumienia w
poziomie (bo i tak rastrem go trzeba rozciagac).

H4 - zarowka dwuwloknowa, wlokno poprzeczne do osi dla swiatel
drogowych i wlokno w osi banki z przeslonka ograniczajaca
jednostronnie strumien dla swiatel mijania. Klasyczna dwuwloknowa
zarowka do samochodowych reflektorow zespolonych.

H7 - zarowka jednowloknowa z wloknem w osi banki. Konieczna w
swiatlach mijania z rozkladem strumienia uzyskanym przez podzial
lustra na strefy. Mozliwe wykorzystanie w swiatlach drogowych ale nie
ma to wiekszego sensu - osiowe wlokno czyni swiatlo zbyt punktowym w
poziomie i zwieksza wplyw rastra na nierownomiernosc strumienia. Tak
wiec raczej uzywa sie ich w swiatlach mijania swiecacych cala
powierzchnia odblysnika (dzielonego) oddzielonych od swiatel drogowych
albo w swiatlach punktowych - szczegolnie waskie szperacze.

Dalej to bedzie podzial kazdego z typow na napiecia znamionowe, moce,
wykonania (kolor banki, ew. filtry dichroiczne, gazy wypelniajace -
tanie argonowe, drozsze kryptonowe...).

Wyświetl wszystkie odpowiedzi z tego wątku



Temat: Żarówki H4 PHILIPS ALL WEATHER

On 23 Sep 1997 12:37:24 GMT, "Wojtek R." <wojro@friko.onet.pl
wrote:


Niech ktoś mi powie, do czego jest ta niebieska powłoka na żarówce.
Kupiłem dwie jedna jest bardziej druga mniej żółta - jakiś bubel
A w ogóle to światła trochę lepsze, szczególnie przy mokrej nawierzchni


Ta niebieska powloka to jest zolty filtr :-)
Tak, tak, filtr dichroiczny zolty dla swiatla przechodzacego jest
niebieski dla odbitego.
A daje to tyle, ze zwykly halogen na pelnym zasilaniu daje sporo
skladowej niebieskiej, ktora glownie odpowiedzialna jest za
podswietlanie mgly, zwlaszcza takich delikatnych, prawie niewidocznych
mgielek. I tu wlasnie uzycie swiatla bardziej zoltego pozwala przebic
sie reflektorami przez ta mgle podczas gdy gole halogeny tworza mleko
przed szyba...
Kiedys robiono to filtrami barwnikowymi (barwione w masie szklo banki
zarowki, barwione szkla reflektorow), ale dawalo to filtr o malo
ostrym zboczu, przez co zeby dostatecznie wyciac zakres wysokiego
blekitu trzeba bylo sporo zieleni i zielono - niebieskiego obciac.
Skutkiem tego byly znaczne straty jasnosci swiatel i ich wyrazny zolty
kolor. Uzyte zas we wspomnianych zarowkach filtry dichroiczne  maja
znacznie ostrzejsza charakterystyke - ostro tna to co maja ciac,
nieznacznie tylko tlumiac reszte. W efekcie straty swiatla uzytecznego
(czerwien, zolte, zolto - zielone) sa minimalne zas podswietlanie mgly
znacznie zmniejszone.

A swoja droga wole zolte okulary - dzialaja nie tylko na swiatlo
reflektorow pojazdu, ktorym jade (czyli mam jakis wplyw na to, jakie w
nim sa zarowki) ale i na wszelkie inne zrodla swiatla z reflektorami
innych samochodow i zwlaszcza swiatlo nieba - wyjatkowo przydatne o
zmroku.

Darek

P.S. I jestem ciekaw, kiedy lampy ksenonowe dostana filtry dichroiczne
- na razie swiecenie na niebieskawo to szpan, poczekamy do pierwszego
spektakularnego bum! w lekkiej mgle!

Wyświetl wszystkie odpowiedzi z tego wątku



Temat: Niebieskie?, Zolte?....
On Wed, 14 Oct 1998 07:12:22 +0200, "W.W." <cor@lodz.pdi.net
wrote:

Witam

Idac za rada doswiadczonych kolegow z grupy kupilem zarowki Philips
Premium do swiatel mijania i Gold do przeciwmgielnych. Wydaje sie, ze
szczegolnie przy Premium jest spora roznica. Zoltych goldow jeszcze
nie mialem okazji sprawdzic.
Wszystkie zarowki (H1) sa z atestem i normalnej mocy.


Zwroc uwage ze te "niebieskie" zarowki maja - tak, naprawde - ZOLTY
filtr!!! To co widzisz jako niebieski kolor banki to zolty filtr
dichroiczny - i glowna wiazka swiatla z takiej zarowki jest mniej
niebieska niz ze zwyklego halogena dzieki czemu wlasnie nie podnosi
mgly. Nie przypomina to jednak dobrze znanej barwy "zoltej
selektywnej" - ta uzyskiwano barwiac szklo w masie, filtr mial malo
ostra ch-ke i wyciecie gory widma mozno zmienialo rowniez sklad w
srodkowej czesci. Filtr dichroiczny robi to znacznie ostrzej - co ma
puscic to puszcza nie dotykajac, co ma obciac - tnie bez litosci.
Efekty widac - barwa prawie niezmieniona a mgly nie podnosi. Z
niebieskiego zas poza zewnetrznym kolorem banki mozna zobaczyc w
czasie pracy drobne przeblyski blekitu w katach odblysnika - skutek
filtrowania swiatla przechodzacego przez filtr pod ostrymi katami,
energetycznie marginalny efekt.

Zakladanie "kondomow" na zarowki to dresiarstwo :-))


Bo i cel tego kondoma jest inny - podfarbowac na niebiesko coby
blondynki pod dyskoteka myslaly ze ten Golf AD1980 ma ksenony...
Byractwo pelne, tez tak sadze!
A co do ksenonow - ciekawe kiedy dostana filtry dichroiczne, nie
wyobrazam sobie jazdy w leciutkiej mgielce na takich swiatlaach (chyba
ze zolte okulary - w sumie czy filtr na zarowce czy na oczach to z
grubsza za jedno).

Darek

Wyświetl wszystkie odpowiedzi z tego wątku



Temat: zarowki


On Wed, 02 Dec 1998 23:13:45 GMT, "Bart" <barte@polbox.comwrote:
A Ty nie chcesz ?? ;-)))
Chcialem tylko wiedziec. Po prostu jak je widzialem (Allweathether) sklepie
wydawalo mi sie, ze szklo banki daje niebieski refleks.


Ile razy ludziom trzeba tlumaczyc ze ten "niebieski refleks" to
swiadectwo obecnosci ZOLTEGO filtra dichroicznego? Swiatlo tych
zarowek jest bardziej zolte niz analogicznych z niepowlekana banka. A
niebieski odblask jest efektem niejako ubocznym - jak filtr
dichroiczny obcina jakas skladowa swiatla przechodzacego to
jednoczesnie odbija wlasnie te skladowa - tak wiec niebieskie sie
odbija - niebieskie NIE PRZECHODZI.
Ewentualne niebieskawe poblaski w katach odblysnika przy takiej
zarowce to z kolei efekt strumienia swietlnego przechodzacego pod
ostrymi katami przez szklo - zwykle wtornego (juz raz odbitego od
odblysnika). Znaczenie energetyczne ma to marginalne. Wazne ze glowny
strumien zawiera MNIEJ skladowej niebieskiej jak z golego halogena.


I tak za najlepszych uwazam gitow zakladajacych nakladki na zolte swiatla
"francuskie". :))))


To nie nakladki na ogol - bywaja na rynku starego typu
"przeciwmgielne" zarowki z filtrem barwnikowym. Obcina on co prawda
skladowa niebieska ale za cene wyraznej zmiany barwy swiatla -
ewidentnie kanarkowy kolor. Jak sie nie ma co sie lubi (filtr
dichroiczny) to sie lubi co sie ma (filtr barwnikowy). Swiatlo ciut
bardziej zolte ale i tak w lekkiej mgle widac znacznie lepiej jak z
golym halogenem - te zarowki nie robia mleka przed maska.
Ale zawsze lepiej filtr dichroiczny - ma znacznie ostrzejsza
charakterystyke spektralna, co trzeba - tnie bez litosci, co trzeba -
puszcza prawie bez strat.


Co uwazasz za zolta poswiate ? Mam nadzieje ze nie wyglaga tak jak swiatla
"francuskie"


Swiatla "francuskie" (barwa "zolta selektywna" w/g naszego kodeksu) to
wlasnie efekt zastosowania filtrow barwnikowych. Zarowki z filtrem
dichroicznym maja swiatlo znacznie mniej zazolcone - z pewnej
odleglosci pojedynczy pojazd wyglada normalnie, na tle innych z golymi
halogenami wyglada jakby mial nie halogeny a zwykle zarowki
odpowiednio wiekszej mocy. Trzeba sie przyjrzec na ogol z bliska zeby
zauwazyc filtr - najlepiej o tym swiadcza wlasnie owe niebieskie
poblaski po katach odblysnika.
I czemu tak boisz sie zoltych swiatel a koniecznie chcesz
niebieskie??? Naprawde niebieskie grzezna we mgle natychmiast robiac z
niej sciane mleka!

Darek

Wyświetl wszystkie odpowiedzi z tego wątku



Temat: zarowki
On 03 Dec 1998 16:26:15 +0100, Michal Jankowski <mich@fuw.edu.pl
wrote:


No dobrze, to juz wiem, ze sa zarowki:

1. "zwykle" - wiadomo jak swieca.
2. halogeny - z filtrem dichroicznym lub bez - tez mniej wiecej wiadomo.
3. z zolta banka (filtr barwnikowy) - te francuskie, tez wiem.

No to co to sa te swiatla, ktore sie widuje na miescie, i ktore sa
zdecydowanie niebieskawe, czy zgola fioletowawe? I nie sa to kolorowe
kondony na zarowkach...


A to akurat sa ksenony - czyli lukowy palnik wysokocisnieniowy
wypelniony ksenonem. Palniki ksenonowe impulsowe (z lamp blyskowych)
maja widmo bardzo zblizone do slonecznego - spadek w czerwieni, spadek
w fiolecie, maksimum okolo 550nm - tyle ze szczyt krzywej ma od strony
krotszych fal takie charakterystyczne wygryzienie. Ale ogolnie ich
temperature barwowa okresla sie jako ok. 5500K. natomiast palniki
ksenonowe stalopradowe maja charakterystyke widmowa zblizona do szumu
bialego - mniej wiecej stala gestosc widmowa mocy w calym widmie
widzialnym. Powoduje to oczywiscie lekki nadmiar skladowych skrajnych
widma (czerwien i niebieski) co objawia sie wlasnie tym sinawym
odcieniem swiatla. Lampy te zjadaja stosunkowo malo mocy, gdyby w
palnik ksenonowy wpakowac 60W (lacznie z przetwornica i jej stratami)
to zapewne przekroczylibysmy dopuszczalna swiatlosc. Dostepne zwykle
daja swiatlosc w gornej granicy dopuszczonej przepisami - kupa
swiatla, wiazke poszerzyc mozna i z przodu jasno a na boki lepiej
widac - sam luksus.


I czy takie swiatlo jest jeszcze biale w rozumieniu Kodeksu?


Analiza widmowa wykazuje ze odchylka od barwy bialej rozumianej jako
temp. barwowa 5500K jest nieznaczna. Jesli jednak ze swiatlem dziennym
(5500K) porownac halogen to wszystkie zarowki maja swiatlo barwy
zoltej... ot, trudnosc zdefiniowania co to jest "barwa biala".
Homologacje w kazdym razie (w odrozniniu od kobaltowych nakladek na
zarowki) maja - widac uznano ze jest to nadal biale. Nie wiem tylko
jak to sie zachowa w lekkiej mgle - ja osobiscie majac cos takiego
albo nasadzilbym na to lekko zolty filtr zeby blekit przyciac albo
zoltych okularow znosa bym nie zdejmowal (zreszta i tak w dluzszych
trasach nie zdejmuje, nawet jako pasazer).

Darek

Wyświetl wszystkie odpowiedzi z tego wątku



Temat: niebieskie swiatelka

On Sat, 07 Feb 1998 19:35:29 +0100, Andrzej 'Andy' Zdzitowiecki


<azd@fourpi.com.plwrote:
Tomek wrote:
| Cos ci sie, wujek pochrzanilo. Nie chodzilo koledze o FAKTYCZNIE ksenonowe
| lampiony, bo takich do wiekszosci wozkow nie da sie wstawic bez duzych
| przerobek, albo i w ogole. Chodzilo tylko o zarowy H4 lub H1, z niebieskim
| filtrem. Widzialem takie nawet u gostka w Poldku. Wygladaja niezle,
| zwlaszcza w granatowych autach (ja mam granatowe...) ale po ciemku
| sprawiaja wrazenie mniej swiecacych, niz normalne zarowki. Ktos probowal???

To sie uzyskuje poprzez nalozenie nakladek na zwykla zarowke H4 lub
nkalejenie specjalnej folii na reflektor. Widzialem nawet niedawno
Wranglera z taka folia. Faktycznie kolorem to podchodzi pod lampe
wyladowcza, ale swieci slabiej niz zwykla zarowka. Dobra zabawa dla
tanich festyniarzy, ale jak komus zalezy na tym zeby miec oswietlona
droge przed soba, to niech najpierw pomysli.


Moze nawet dwa razy powinien?
Podnoszenie temperatury barwowej swiatel samochodu nieuchronnie
skonczy sie klopotami z widocznoscia w lekkich zamgleniach. Praw
fizyki pan nie zmienisz... wiekszy udzial blekitu to wieksze
rozpraszanie na koloidach w powietrzu i wieksze mleko przed oczami.
Pytanie: dlaczego stosowano zolte filtry na zarowkach lub kloszach
lamp przednich (tzw. barwa zolta selektywna), dlaczego ostatino na
zarowki halogenowe naklada sie zolty filtr dichroiczny (jak obejrzec
taka zarowke to jej banka jest NIEBIESKA, ale swieci ciut zoltawo)?
Ano dlatego, zeby pozbyc sie niebieskiej czesci widma, halogen daje
jej wiecej od zwyklej zarowki argonem dmuchanej, a wlasnie ta czesc
widma odpowiada za podswietlanie mgly.
I doczekamy sie, juz niedlugo, niech tylko pierwsze zachlysniecie sie
nowoscia i szpanem minie, zoltawych filtrow na lampach ksenonowych bo
jak na moj gust ciezko za niebiesko swieca i w pewnych warunkach moga
klopoty sprawiac. Owszem, zolte okulary rozwiazuja problem temu kto je
ma na nosie, ale inni uzytkownicy drogi moga nie byc szczesliwi z
przemiany powietrza w mleko...

Darek

Wyświetl wszystkie odpowiedzi z tego wątku



Temat: Pytanie o zarowki


"Dariusz K. Ladziak" wrote:

On 19 Oct 2000 12:00:02 GMT, mikolaj.milew@no.spam.softax.com.pl
(Mikolaj.) wrote:

| BTW. Co oznaczaja te magiczne symbole - H1, H4, H7, etc.???

H1 - zarowka halogenowa jednowloknowa z wloknem poprzecznie do osi
banki (zakladajac ze banka bedzie w oso odblysnika oznacza to ze
wlokno bedzie prostopadle do osi odblysnika0. Zastosowanie - swiatla
przeciwmgielne, swiatla dlugie - generalnie swiatla swiecace cala
powierzchnia odblysnika z dopuszczalnym poszerzeniem strumienia w
poziomie (bo i tak rastrem go trzeba rozciagac).


Namieszales, to co napisales wyzej to opis zarowki H3 (wlokno w poprzek)
stosowanej tylko do swiatel przeciwmgielnych i dalekosieznych (ale nie
dlugich-drogowych).Nigdy nie widzialem zarowki H3 w swiatlach drogowych.
H1 ma waska banke z wloknem w osi banki, zastosowanie to swiatla
drogowe (dlugie), swiatla przeciwmgilene, dalekosiezne.


H4 - zarowka dwuwloknowa, wlokno poprzeczne do osi dla swiatel
drogowych i wlokno w osi banki z przeslonka ograniczajaca
jednostronnie strumien dla swiatel mijania. Klasyczna dwuwloknowa
zarowka do samochodowych reflektorow zespolonych.


Nie wiem jaka H4 ty ogladales i czyjej produkcji, ze wlokno do swiatla
mijania bylo w poprzek (jak w H3). Oba wlokna w H4 sa w lini osi banki.


H7 - zarowka jednowloknowa z wloknem w osi banki. Konieczna w
swiatlach mijania z rozkladem strumienia uzyskanym przez podzial
lustra na strefy.


Zgadza sie, dodatkowo wewnatrz reflektora znajduje sie element czesciowo
zaslaniajcy i odbijajacy (to co w zarowce H4 jest juz wewnatrz samej
banki przy wloknie dla swiatel mijania) w konkretnym kierunku strumien
swiatla z wlokna (mowiac wprost swieci na lustro do gory bo to gorna
czesc lustra w swietle mijania rozprasza je tak aby oswietlac tylko sama
powierzchnie drogi przed autem).


Mozliwe wykorzystanie w swiatlach drogowych ale nie
ma to wiekszego sensu - osiowe wlokno czyni swiatlo zbyt punktowym w
poziomie i zwieksza wplyw rastra na nierownomiernosc strumienia. Tak
wiec raczej uzywa sie ich w swiatlach mijania swiecacych cala
powierzchnia odblysnika (dzielonego) oddzielonych od swiatel drogowych
albo w swiatlach punktowych - szczegolnie waskie szperacze.


To dziwne o czym piszesz bo wlasnie H7 jest bardzo czesto stosowana
dla swiatel drogowych wtedy gdy reflektor ma wydzielona czesc dla
swiatel mijania i drogowych (czyli przeciwienstwo konstrukcji reflektora
z zarowka H4) niezaleznie czy reflektor swiatel mijania badz drogowych
ma klasyczna budowe czy soczewkowa.
Mozna by tu bez liku wyeminiac auta z reflektorami typu H7+H7 (dosc
czesto
dany model ma standardowo pojedyncze reflektory z zarowka H4 a w
mocniejszych i lepiej wyposazonych wersjach producent stosuje reflektor
podwojny typu H7+H7 np Xsara VTS, Ibiza Cupra itd).
Podobnie jak zarowka H7 rowniez H1 ma wlokno wzdluz osi banki i jest
rownie czesto stosowana jako zarowka wydzielonego reflektora swiatel
drogowych.
Nie wiem skad sie wziela Twoja teoria o wyzszosci zarowki z wloknem
poprzecznym
(przypominam to H3) do swiatel drogowych skoro faktycznie jej sie tam
nie stosuje.


Dalej to bedzie podzial kazdego z typow na napiecia znamionowe, moce,
wykonania (kolor banki, ew. filtry dichroiczne, gazy wypelniajace -
tanie argonowe, drozsze kryptonowe...).


Zapomniales o H3 ale za to zamieniles opis H3 piszac, ze to H1.

Zeby ne bylo, ze Sobczak gada bzdury to zapraszam na:
http://catalog.osram.com/scripts/liste.asp?Hira=%5C0008

Piotrek

Wyświetl wszystkie odpowiedzi z tego wątku

 

Powered by WordPress dla [tu i tam]. Design by Free WordPress Themes.