filtr antyaliasingowy

Widzisz posty znalezione dla hasła: filtr antyaliasingowy





Temat: Filtr antyaliasingowy


Zbyszek wrote:
Może ktoś wie, do czego służy filtr antyaliasingowy w urządzeniach
stosujcych kodowanie dźwięku PCM (np. odtwarzaczu CD)?


według mnie jest to filtr, który stosuje się na wejściu układu
próbkującego,
żeby częstotliwośc próbkowania była x2 większa od maksymalnej
częstotliwości
w danym sygnale (np. mowa)
np. częstotliwość próbkowania w PCM (telefonia) jest 8kHz a częst.
graniczna filtru ok. 4kHz
stosuje się go poto, aby po odtworzeniu (np . w drugim telefonie)
nie doszło do nałożenia widm (czyli nie uda się odtworzyć poprawnie
sygnału źródłowego)

Jak nie zrozumiałeś to pisz na priv-a napisze coś Ci więcej (ale dopiero
po świętach)

Wyświetl wszystkie odpowiedzi z tego wątku



Temat: Filtr antyaliasingowy
Cześć,

Zbyszek <zbys@gd.home.plwrote in article
<nCrM2.473$_u5.21@news.tpnet.pl...

Może ktoś wie, do czego służy filtr antyaliasingowy w urządzeniach
stosujcych kodowanie dźwięku PCM (np. odtwarzaczu CD)?


Jeżeli częstotliwość sygnału akustycznego doprowadzonego do przetwornika A/D
jest większa niż połowa częstotliwości próbkującej, to w otrzymanym sygnale
cyfrowym zostanie zawarty nieistniejący sygnał. Na przykład przy próbkowaniu
44,1 kHz (typowe dla cdysków compactowych) próba przetworzenia sygnału o
częstotliwości powyżej 22,05 kHz i ponownego przetworzenia na postać
analogową spowoduje otrzymanie sygnału o częstotliwośc _poniżej_ 22.05 kHz.
To jest aliasing. Filtr antyaliasingowy tłumi częstotliwości wyższe niż
wynikające z powyższego kryterium.

Wyświetl wszystkie odpowiedzi z tego wątku



Temat: Gdzie kupic Nationala?


Andrzej Kamieniecki wrote:
1. Mam 12b ale tylko 200kSa, ponieważ jest mi do niczego niepotrzebny więc
mogę odstąpić (AD7853/58)


Tak, pamietam Andrzeju o Twojej propozycji, lecz z oszacowan
parametrow wychodzi mi, ze ten uklad jest zbyt wolny. Chcialbym
zbudowac demodulator I/Q z mieszaniem cyfrowym o pasmie
w wersji minimalnej 50 kHz, co automatycznie wymaga probkowania
co najmniej 200 kSa. Twoj uklad spelnia wiec dokladnie to wymaganie,
ale nie pozostawia miejsca na filtr antyaliasingowy. Z tego, co patrzylem,
idealem dla mnie jest LTC1419, ma on 14 bitow przy 800 kSa.
Moglbym wowczas uzyskac idealne dla mnie pasmo 128 kHz
i jeszcze zostaloby duzo miejsca na "byle jaki" filtr antyaliasingowy.
A gdybym mial przetwornik 70 MSs, to w ogole zmienialoby projekt,
pozwalajac robic cuda w DSP. Analog, National i Maxim maja podobne
uklady w ofercie, niestety dla mnie tak samo wirtualne. :-(


2. Warto sprawdzić w Alfine, raz że jako nieliczni sprzedają pojedyncze
sztuki a dwa że czasem mają coś fajnego na magazynie, poszukaj na ich
stronie.


Sprawdzam ich regularnie, jesli chodzi o Analoga, czy powinienem
popatrzyc na jakas inna firme?

    Pozdrawiam
    Piotr Wyderski

Wyświetl wszystkie odpowiedzi z tego wątku



Temat: Gdzie kupic Nationala?


On Wed, 23 Jul 2003 11:49:24 +0200,  Piotr Wyderski wrote:
Tak, pamietam Andrzeju o Twojej propozycji, lecz z oszacowan
parametrow wychodzi mi, ze ten uklad jest zbyt wolny. Chcialbym
zbudowac demodulator I/Q z mieszaniem cyfrowym o pasmie
w wersji minimalnej 50 kHz, co automatycznie wymaga probkowania
co najmniej 200 kSa. Twoj uklad spelnia wiec dokladnie to wymaganie,
ale nie pozostawia miejsca na filtr antyaliasingowy. Z tego, co patrzylem,
idealem dla mnie jest LTC1419, ma on 14 bitow przy 800 kSa.


A nie przesadzasz z tymi bitami ? moze wystarczy Ci 8 ?


A gdybym mial przetwornik 70 MSs, to w ogole zmienialoby projekt,
pozwalajac robic cuda w DSP. Analog, National i Maxim maja podobne
uklady w ofercie, niestety dla mnie tak samo wirtualne. :-(


Moze sampla wysla ?
To co piszesz jest w miare popularne - uzywa sie do tunerow satelit
cyfrowych - od razu z heterodyna, I/Q i ADC w jednej kostce.
Niestety - przed laty Maxim w ofercie mial raczej mozliwosc
wykonania tego - tzn "wielkich producentow zapraszamy serdecznie
do wieloletniej wspolpracy".

Ale tak mi sie wydaje ze pare takich kostek widzialem pozniej w
katalogach ?

J.

Wyświetl wszystkie odpowiedzi z tego wątku



Temat: Zegar


Trebor wrote:
| Teoretycznie tak. W praktyce jakos "1 bitowe" CD wlazly na rynek, mimo
| ze tam jest 64K krokow, a czestotliwosc podstawowa 44kHz. Podobno
| sa nawet lepsze niz klasyczne DAC :-)
Ale w "1-bitowych" przetwornikach jest wielokrotne
nadpróbkowanie. Poza tym jeszcze jakies filtry decymacyjne...
To wcale nie wydaje mi się takie proste.


W przetwornikach A/C tego typu sa 4 podstawowe bloki, w kolejnosci od
wejscia:
- filtr antyaliasingowy LP (dolnoprzep.)- wycina czestotliwosci wyzsze
niz fs/2
- wlasciwy przetwornik A/C
- cyfrowy filtr LP ksztaltujacy charakterystyke widmowa szumow - aby sie
"skupily" powyzej pasma uzytecznego
- decymator

Wyświetl wszystkie odpowiedzi z tego wątku



Temat: Próbkowanie


Łukasz Sokół wrote:
Użytkownik Andrzej Kamieniecki napisał:
| UÂżytkownik "ÂŁukasz SokóÂł" <el e@p0cz74.0n37.plnapisaÂł w wiadomoÂści

| Ale o co Ci chodzi?

| Andrzej Kamieniecki
O to, żeby filtr antyaliasingowy mógł być jeden, na jedną częstotliwość,
a częstotliwość akwizycji różna - czyli decymacja w locie.


bez filtru moving average przynajmniej masz aliasing jak ta lala.
Decymacja nie ograniczna ci pasma...

Wyświetl wszystkie odpowiedzi z tego wątku



Temat: Próbkowanie
Użytkownik Marek Lewandowski napisał:


Łukasz Sokół wrote:

bez filtru moving average przynajmniej masz aliasing jak ta lala.
Decymacja nie ograniczna ci pasma...


Ależ _analogowy_ filtr antyaliasingowy znajduje się w torze przed
próbkowaniem - tam usuwamy aliasing. A może się mylę ?

eL eS

Wyświetl wszystkie odpowiedzi z tego wątku



Temat: Próbkowanie


On Fri, 29 Oct 2004 14:16:18 +0200,  Łukasz Sokół wrote:
Użytkownik Marek Lewandowski napisał:
| bez filtru moving average przynajmniej masz aliasing jak ta lala.
| Decymacja nie ograniczna ci pasma...

Ależ _analogowy_ filtr antyaliasingowy znajduje się w torze przed
próbkowaniem - tam usuwamy aliasing. A może się mylę ?


Z tego co Andrzej pisal to filtr nie jest przestrajany.
Czyli wycina np powyzej 1GHz, a teraz osc pracuje z 50ms/dzialke
i ma probkowanie powiedzmy 2ksps [2kHz].

Miejsca na aliasing jest multum.

J.

Wyświetl wszystkie odpowiedzi z tego wątku



Temat: Próbkowanie
Użytkownik J.F. napisał:

On Fri, 29 Oct 2004 14:16:18 +0200,  Łukasz Sokół wrote:

| Ależ _analogowy_ filtr antyaliasingowy znajduje się w torze przed
| próbkowaniem - tam usuwamy aliasing. A może się mylę ?

Z tego co Andrzej pisal to filtr nie jest przestrajany.
Czyli wycina np powyzej 1GHz, a teraz osc pracuje z 50ms/dzialke
i ma probkowanie powiedzmy 2ksps [2kHz].


A co ja napisałęm ? :)


Miejsca na aliasing jest multum.


Właśnie sobie przypomniałem ;) CPS ;) było w zeszłym roku :)


J.


A w ogóle to cały ten wątek nie ma już sensu bo pytacz się wypiął.

A w ogóle to on pytał o wpływ 4 harmonicznej sieciowej na dokładność
pomiaru RMS metodą cyfrową w przypadku fwemax = 50 Hz i binu równego
1/64...

Więc jest on taki : więcej próbek na okres =większa fp =większa fn
=większe prawdopodobieństwo, że filtr analogowy złapie tę harmoniczną
w pasmo przepuszczania...

Teraz już można o tym mówić, bo pytacz się wypiął...

Wyświetl wszystkie odpowiedzi z tego wątku



Temat: Dystrybutor FPGA Lattice


J.F. wrote:

Piotrze, ale dziala tez w druga strone - najpierw sie pytamy ile
kosztuje i ile sztuk na magazynie lezy, potem czytamy dokumentacje :-)


świnto prawda. Kiedyś dałem studentowi do zlutowania prosty 8 kanałowy
filtr antyaliasingowy do pomiarów. Jako uczący się zapytał, dlaczego
wybrałem kondensatory 100nF, a nie, na przykład 68nF. No to mu kazałem
popatrzeć się do szufladek. No i faktycznie, oporniki były na stanie w
szeregu E24 w ilościach mnóstwo.A kondensatory w wersji foliowej były
tylko 100nF. Po prostu nie chciało mi się lecieć do sklepu, a filtr był
potrzebny na wczoraj.

Waldek

Wyświetl wszystkie odpowiedzi z tego wątku



Temat: Jaki oscyloskop cyfrowy?


Nie jestem na biezaco z oferta oscyloskopów, ale gdybym wybieral to bralbym
tez pod uwage oscyloskopy analogowo-cyfrowe HAMEGa.
Przede wszystkim dlatego, ze jakies 6..8 lat temu jak wybieralem to mi
wyszedl HM1507.


O Jezu... tylko nie to :( Bardzo dawno temu męczyłem 407-ke i wyszła zncznie
bladziej niż wysłużony 2230 tek-a!
A gałkologia... dobrze że miałem wspomaganie kolega ;-) bo bym z nerw wyszedł.


Glówne wady HM1507 (male bufory i wolne próbkowanie) usunieto w tych obecnie
oferowanych.


Nie tylko, z ważniejkszych  - do d...y filtr antyaliasingowy, w efekcie w części
cyfrowej jest żałosne pasmo.

Miłego.
__
Pzd, Irek.N. (irek na serwerze 1024.pl)

Wyświetl wszystkie odpowiedzi z tego wątku



Temat: Cyfrowy oscyloskop


Od dawna mam HAMEG HM1507 - cyfrowo/analogowy.
Częściej używam cyfrowego, ale zdarza mi się użyć analogowego.
Równie skrzętnie omijam klawisz "auto" bo doprowadza mnie do ... tego
samego.


A czy ma takia sama przypadlosc jak modele nizsze (407?). Sztuczka
polegala na tym, ze prostokat ogladany w analogu byl przyzwoity, ale ten
sam w trybie cyfrowym totalnie spaprany - wlaczal sie filtr
antyaliasingowy i strasznie lamal zbocza (prostokad musi byc szybki,
powiedzmy 50MHz dla tego modelu?)


Ale marzyłby mi się DPO - czyli cyfrowy, który cały czas 'patrzy' na
przebieg, a nie tylko przez 1% (lub mniej) czasu, jak ten co mam.
P.G.


Byl niedawno na allegro, szkoda ze trafil w moja _niemoc_ :-(

__
Pzd, Irek.N.

Wyświetl wszystkie odpowiedzi z tego wątku



Temat: Cyfrowy oscyloskop


| Od dawna mam HAMEG HM1507 - cyfrowo/analogowy.
| Częściej używam cyfrowego, ale zdarza mi się użyć analogowego.
| Równie skrzętnie omijam klawisz "auto" bo doprowadza mnie do ...
tego
| samego.

A czy ma takia sama przypadlosc jak modele nizsze (407?). Sztuczka
polegala na tym, ze prostokat ogladany w analogu byl przyzwoity, ale
ten
sam w trybie cyfrowym totalnie spaprany - wlaczal sie filtr
antyaliasingowy i strasznie lamal zbocza (prostokad musi byc szybki,
powiedzmy 50MHz dla tego modelu?)


Nie umiem powiedzieć, mam generator prostokata do 10MHz.
P.G.

Wyświetl wszystkie odpowiedzi z tego wątku



Temat: filtr antyaliasingowy co i jak
Potrzebuje zbudowac fitr antyaliasingowy o czestotliwosci
odciecia rzedu 1-2 KHz. Szczerze powiedziawszy czy ktos
moglby mi nieco poradzic ja sie za to zabrac, jak wiadomo
wazne zeby mial w miare plaska charakterystyke fazowa
w pasmie przepustowym. Poszukuje przykladow gotowych rozwiazan
ew. jakis przykladow obliczen.

Pozdrawiam

Robert

Wyświetl wszystkie odpowiedzi z tego wątku



Temat: filtr antyaliasingowy co i jak


| 1.2 przy fs=2 - ciekawe

| hmm po co sie bede ustawial dokladnie przy 2KHz??
| jakis super tlumien nie osiagne a nie moge przepuszczac
| czestoltliwosci powyzej Fs.

no nie. Pozdrowienia od Shanonna i Kotielnikowa też. Jak chcesz
filtrować blisko fs/2 to potrzebujesz bardzo stromych filtrów, a to może
być niezdrowe dla fazy. Możesz poszukać scalonych filtrów cyfrowych. Co
prawda potrzebujesz do niego też filtr antyaliasingowy, ale za to masz
słuszną  nośną i prosty filtr RC pierwszego rzędu wystarczy w
zupełności. A w sumie potrzebujesz znać jeszcze parę innych parametrów,
jak np. dynamika sygnału, odstęp sygnał <fs, charakterystyka
amplitudowa i fazowa w paśmie przenoszenia (czyli jakie błędy w
amplitudzie i fazie są dla ciebie jeszcze do strawienia)

Waldek


Oki w takim razie zrobie protopyp i pojdzie do porownania z
analogicznymi pomiarami za pomoca Siglaba albo Dspace
to sie bedzie kombinowac by cos polepszac czy modyfikowac.

Wyświetl wszystkie odpowiedzi z tego wątku



Temat: zjawisko aliasingu
rni@man.koszalin.pl wystukał(a) w
news:3DD7D975.3C9F8ABC@man.koszalin.pl co następuje:


Zjawisko towarzyszy procesowi próbkowania sygnału. Polega na
zwielokrotnieniu widma sygnału próbkowanego wskutek niedotrzymania
warunku 2 x fp <= fz gdzie fp - częstotliwość sygnału próbkowanego,
fz częstotliwość próbkowania.


Nie do końca ściśle.
Powielanie widma sygnału próbkowanego wokół częstotliwości próbkowania i
jej wielokrotności występuje zawsze. Ponieważ widmo jest symetryczne:
od -fm do +fm (fm - maksymalna częstotliwość występująca w sygnale) to
jeśli nie dotrzymamy warunków tw. Shanona, to widmo podstawowe i widmo
powielone nałożą się na siebie - otrzymamy zjawisko aliasingu. Nałożenie
się widm będzie miało miejsce, gdyż "początek" widma powielonego będzie
sięgał na "koniec" widma podstawowego. Jeśli natomiast spełnione jest
twierdzenie Shanona, to odległość pomiędzy częstotliwością próbkowania
"fp" i jej wielokrotnościami "k*fp", k=2,3... jest większa niż szerokość
widma i nie ma się co nakładać, bo "początek" widma powielonego leży w
pewnej odległości od "końca" widma podstawowego.

Ponieważ w rzeczywistości praktycznie wszytskie sygnału posiadają widmo
nieskończenie szerokie (pomijając kwestie realnego wpływu wyższych
harmonicznych o bardzo małej energii), zachodzi potrzeba jego
ograniczenia, tak aby można było dokonać próbkowania bez zniekształceń.
Do tego służą właśnie filtry antyaliasingowe.

Wyświetl wszystkie odpowiedzi z tego wątku



Temat: zjawisko aliasingu


- odstep od glownego sygnalu masz spory, i nawet prosty filtr duzo
 Â da.

- jaki jest przetwornik ? Bo jesli choc troche usrednia sygnal w
 Â czasie, to tez filtruje.


Witam
Może uściślę.
Firma robiąc urządzenie, które ma za zadanie obliczać w czasie rzeczywistym
impedancje, reaktancje i rezystancje w obwodzie trójfazowym świadomie
zrezygnowała z filtrów aby zmniejszyć błędy w obliczeniu np. rezystancji.
Uważali, że wpływ błędów od wyższych harmonicznych ( powyżej 10 ) będzie na
tyle mały, że większe zniekształcenia mierzonych wielkośći wniosłyby filtry
antyaliasingowe, które mogłyby przedewszystkim znacznie zmienić kąty fazowe
między prądem, a napięciem. A co za tym idzie błąd pomiaru reaktancji czy
rezystancji mółby być znaczny.

W związku z pojawieniem się pytania o filtrach zadałem pytanie czy firma miała
słuszność podejmując taką decyzję czy też dzięki niezastosowaniu filtrów
zwiększyli błąd pomiarów przebiegów odkształconych?

Pozdrowienia Zbyszek

Wyświetl wszystkie odpowiedzi z tego wątku



Temat: zjawisko aliasingu
On 18 Nov 2002 20:10:43 +0100,  zbysz@poczta.onet.pl wrote:


Firma robiąc urządzenie, które ma za zadanie obliczać w czasie rzeczywistym
impedancje, reaktancje i rezystancje w obwodzie trójfazowym świadomie
zrezygnowała z filtrów aby zmniejszyć błędy w obliczeniu np. rezystancji.
Uważali, że wpływ błędów od wyższych harmonicznych ( powyżej 10 ) będzie na
tyle mały, że większe zniekształcenia mierzonych wielkośći wniosłyby filtry
antyaliasingowe,


Podejscie mniej wiecej sluszne. Teraz tylko pytania:
a) jakiego typu jest obciazenie ? Bo jesli zarowka, grzejnik, silnik -

    to faktycznie harmonicznych bedzie niewiele. Jak np zestaw
    zasilaczy impulsowych - to sporo.

b) jaka jest czestotliwosc probkowania ? Bo tu stosunkowo latwo
    dac oversampling 100x np.

W praktyce zreszta nie o harmoniczne chodzi - tylko o szumy i inne
zaklocenia ..

J.

Wyświetl wszystkie odpowiedzi z tego wątku



Temat: filtr antyaliasingowy
HEJ!
musze zbudowac taki filtr co by obcinal powyzek ok 85-95 kHz - do
przetwornika a/c.
filtr aktywny. tzn znam ogolna idee projektowania na WO, ale moze ktos juz
cos takiego robil i ladnie chdzilo i moglby wiedza sie podzielic...? jakims
schematem ew. jaki uklad do tego wykorzystac wzmacniacza by mial zapas
wzmocnienia jesli chodzi o pasmo.
pozdr.
Lukasz
Wyświetl wszystkie odpowiedzi z tego wątku



Temat: filtr antyaliasingowy


HEJ!
musze zbudowac taki filtr co by obcinal powyzek ok 85-95 kHz - do
przetwornika a/c.


Ściągnij sobie program FilterLab ze strony Microchipa. Ma nawet
kreator do filtrów antyaliasingowych.

Pozdrawiam
Bartosz Sarama

Wyświetl wszystkie odpowiedzi z tego wątku



Temat: Poradźcie coś prosz
rOn Thu, 29 Jul 2004 20:31:09 +0200,  Adam wrote:


do Atmela podpiołem dwa przetworniki A/C i C/A ADC 0804 i DAC0808 do dwóch
portów
potem zrobiłem program który wraz ze zdekodowaniem próbki z A/C wysyła ją na
D/C.
Pomyślałem, że powinienem uzyskać sygnał wejściowy.
Jednak wraz z muzyka z odtwarzacza z wejścia na wyjściu mam trzaski.
Domyślam się, że potrzebne są filtry ?


Raczej nie. Jesli masz trzaski - albo cos wyskakuje poza zakres,
albo program ci przestaje przepuszczac na moment - przerwanie,
zawieszenie, inna funkcja ?
Albo sie dostaja jeszcze po analogowce - odepnij sygnal, jest cicho
czy trzeszczy ?

A oprocz tego potrzebujesz przyzwoita predkosc probkowania,
filtr antyaliasingowy, no i na 8 bitach to szumiec bedzie ..

J.

Wyświetl wszystkie odpowiedzi z tego wątku



Temat: Poradźcie coś prosz
Program jest napisany tak, że czeka na zdekodowany sygnał zczytuje bajt po
czym wywala go na drugi port i tak w kółko. Nie podejrzewam więc programu.
Do taktowania próbek uzywam wewnętrznego oscylatora przetwornika A/C, dwoma
elementami C i R dobrałem zgodnie z notą katalogową próbkowanie na poziomie
4 kHz.
A ten filtr antyaliasingowy ? Musi być na wejściu, czy na wyjściu ?

A co do pytania: jak odłączy sygnał wejściowy to już mam na wyjściu trzaski.

A.

Wyświetl wszystkie odpowiedzi z tego wątku



Temat: Poradźcie coś prosz


J.F. <jfox_nos@poczta.onet.plwrote:
| A ten filtr antyaliasingowy ? Musi być na wejściu, czy na wyjściu ?

Na wejsciu. Ma wyciac wszystko w sygnalne ponad 2kHz, bo probkowanie
zwariuje i ci zmieni czestotliwosc skladowych .
I w ogole bedzie piszczec


A na wyjściu filtr się nazywa interpolujący ;)

Wyświetl wszystkie odpowiedzi z tego wątku



Temat: Jak cyfrowo zapisać dzwięk ?

Użytkownik "Patryk Sielski" <psielski-u@elka-usun.pw.edu.plnapisał w
wiadomości


sawic <saw@wytnij.to.poczta.onet.plpisze:
| I czemu 8 a nie 4-ry ? Przecież ludzka mowa zawiera się w przedziale 300
| - 3800 Hz.

Kryterium Nyquista.

| Jak to później odtworzyć ? Zwykły przetwornik C/A o takich samych
| parametrach, jak ten wcześniej użyty, wystarczy ?
Tak.

| Powiedzmy takie rozwiązanie:
| ----------    -----     ----           ----     -----     ---------
| |mikrofon|----|A/C|-----|uP|-----//----|uP|-----|C/A|-----|głośnik|
| ----------    -----     ----           ----     -----     ---------
            ^
     |
     +-- tu jeszcze filtr by się przydał


"Przydał"?:-) filtr antyaliasingowy jest raczej konieczny:)
Marek.

Wyświetl wszystkie odpowiedzi z tego wątku



Temat: specjalny filtr dolnoprzepustowy
Użytkownik "pw" <p@poczta.onet.zmienczterynadwa.plnapisał w
wiadomości news:cead93$p67$1@inews.gazeta.pl


W próbce cyfrowej 32kHz - nie będzie składowych
powyżej 16kHz - to wynika z twierdzenia - o ile
dobrze pamiętam - Shannona.


Ale będą za to produkty aliasingu, jeżeli wcześniej nie przepuścisz sygnalu
analogowego przez ostry filtr antyaliasingowy.

Wyświetl wszystkie odpowiedzi z tego wątku



Temat: cyfrowa obróbka sygnału
H.D. schrieb:

I pamietaj, ze przed przetwornikiem nalezy dac filtr antyaliasingowy.
H.D.


no ten to trzeba zawsze dawać. Przecież to tak, jak pasy bezpieczeństwa
w samochodzie czy prezerwatywa do sexu. Człowiek o tym nie myśli, tak
automatycznie wychodzi.

Waldek

Wyświetl wszystkie odpowiedzi z tego wątku



Temat: cyfrowy oscyloskop ogólnego przeznaczenia
Andrzej Kamieniecki napisal(a):


Sinus o czestotliwości f próbkowany 2,5f Sa/s przy interpolacji liniowej
jest tak połamany że trudno nawet określić jednoznacznie okres, jednak z
interpolacją sin(x)/x jest zupełnie przyzwoity. a z drugiej strony prostokąt
o częstotliwości f próbkowany z 5f Sa/s przy interpolacji liniowej wygląda
jako tako a przy sin(x)/x bardziej jak jakiś modulowany sinus. Jednak w tym
drugim przypadku wynik automatycznego pomiaru częstotliwości jest
dokładniejszy.


No przeciez przy probkowaniu 5fs to co moze zmierzyc przetwornik to
przeciez praktycznie tylko sinus. Po przejsciu przez filtr
antyaliasingowy z tego tego prostokata niewiele zostaje. Tak wiec nie
powiedzialbym, ze interpolacja liniowa da nam lepsza informacje.
Raczej wrecz przeciwnie.


Ot i wszysko jak zwykle zależy co się mierzy.


No tak, ale mnie to interesowalo raczej teoretycznie, bo, w moim
zakresie pracy, eksperymentowanie z takimi funkcjami raczej nie mialo
sensu.

Wyświetl wszystkie odpowiedzi z tego wątku



Temat: jaka moc radia?
"Do zapisu dźwięku na płytach kompaktowych używa się próbkowania z
częstotliwością 44.1 kHz i rozdzielczością 16 bitową. Pasmo przenoszenia zostało
ograniczone za pomocą filtru antyaliasingowego do 22.05 kHz. Początkowo sądzono,
iż taki format zapisu będzie wystarczający, lecz okazało się, że w miarę rozwoju
technologii przetwarzania dźwięku, wychodzą na jaw pewne niedoskonałości tego
formatu. Przeprowadzone badania psychoakustyczne dowodzą, że ograniczenie pasma
przenoszenia odtwarzacza do 22 kHz to za mało. Obecność wyższych składowych
sygnału, w zakresie 20 kHz - 50 kHz poprawia przenoszenie stanów przejściowych i
krótkich impulsów obecnych zwłaszcza we współczesnych nagraniach muzycznych.
Metody poprawy jakości odtwarzania są różne i różne mają nazwy: procesor ALPHA
firmy Denon, system SBS firmy Sony, system Legato Link Pioneera, system FPCS
firmy Onkyo, Pro-Bit Yamaha." Wyświetl wszystkie odpowiedzi z tego wątku



Temat: Dolby ProLogic - czym odtwarzać??
Żurek <darzur@skasuj_to_o2.pl.invalidnapisal(a) w
<news:Xns94C0AF9FDAF3Edarzurbox43pl@127.0.0.1co nastepuje:


| A skad takie info odnosnie 192kbit/s? Spokojnie wystarczy
| przeplywnosci na zakodowanie informacji przestrzennej.

Więc czym i jak to zrobić?? Bo mogę sobie zjechać bitratem poniżej
192kbit/s w stereo, ale po pierwsze kosztem obcięcia pasma od góry
(niezbyt dokuczliwe) a po drugie i chyba ważniejsze z mocną kompresją
dynamiki i zmniejszeniem głośności (głośność można poprawić, ale


Ale po cholere chcesz zjezdzac???
Kompresja dynamiki to zupelnie rzecz w tym ukladzie niepotrzebna!


dynamiki chyba nie odzyskam). Dodanie kolejnego kanału do ścieżki DD
przy bitrate ponizej 192 to już duże staty jakości. Przynajmniej tak
to wygląda w SoftEncode czy BeSweet.


Moment, moment -zdecyduj sie co chcesz zrobic. Bo widze, ze jednak mylisz
pojecia. Ja proponuje Ci zrobienia DD2.0 z zapisaniem informacji
przestrzennej w postaci matrycowej. I jest to do zrobienia. Trzeba po prostu
zrobic downmix z 5.1 do DS i zakodowac to do DD2.0 ustawiajac flage DS. I
tyle -finito, wylaczyc kompresje dynamiki, ew. zalozyc filtry
antyaliasingowe dolnoprzepustowe.


| No przy 128kbit/s to bym nie liczyl na zbyt wiele "przestrzennosci".
| Za duza kompresja...

Duża czy nie to chciałbym jednak wiedzieć jaki filtr zastosować, żeby
odezwały się tyły.


Hmmm... Mam pare pomyslow:
1) Wlaczyc w mikserze Audigy wyjscie na 5.1 i uaktywnic funkcje "Watch
movie"
2) Sprobowac dekodera dzwieku Elecarda i wlaczyc w nim wyjscie 5.1
3) Pokombinowac z grapheditem -www.dvdrhelp.prv.pl

Wyświetl wszystkie odpowiedzi z tego wątku



Temat: jak z 2 wav&#39;ow zrobic jednego


Tak mozna laczyc pliki .raw, pliki .wav zawieraja naglowek ktory trzeba
pominac przy dopisywaniu 2-go pliku


Sprawa jest stosunkowo prosta w przypadku plików o tym samym formacie i
stosunkowo trudna w przypadku łączenia plików o różnych formatach.

Powiedzmy, że format WAV to nagłówek + RAW (czyste dane audio)

W pierszym kroku należy oddzielić te dwie cześci (w obu plikach), połączyć
części RAW, ze sobą i nadać nowy nagłówek, uwzględniający nową długość
dźwięku.

Jeśli format obu plików to jednen z plików trzeba PRZEKONWERTOWAĆ do formatu
drugiego pliku, tak dane audio z obu plików miały ten sam format.

Formaty mogą się różnic:
* liczbą kanałów (mono, stereo) - w tym przypadku należy przy konwersji
Mono-Stereo, powielić w obu kanałach kanał mono. W przypadku Stereo -Mono
można albo wstawić tylko lewy kanał albo tylko prawy lub też zmiksować w
wybranych poroprcjach np. mono = 50% * L + 50% * R
* rozdzielczością (8 bit/16 bit), tutaj sytuacja też nie jest prosta, bo: *
bit jest zapisywane w kodzie uzupełnienia do 2 , a 16 bitowe jest zwykłą 16
bitową liczbą całkowitą ze znakiem) podczas konwersji z 16 -8 warto
czasami zastosować tzw. Dithering, czyli specjalny szum, aby zamaskować
powstałe błędy kwantyzacji. Z 8 -16 bitów, warto zastosować (a nawet
TRZEBA) filtr antyaliasingowy, który de facto jest filtem dolnoprzepustowym,
dzięki temu dźwięk pozbędzie się nieprzyjemnego "charczenia", wynikającego z
niskiej rozdzielczości 8-bitowego dźwięku
* częstotliwością próbkowania (profesorowie na moim wydziale upierają się,
że to nie częstotliwośc tylko SZYBKOŚĆ próbkowania), w tym przypadku
sytuacja jest dość kiepska, bo trzeba by bylo dokonać respamlingu. Jedyny
sposób jaki mi teraz przychodzi do głowy, to dokonanie nadpróbkowania, a
potem podpróbkowania. Problem jest złożony i prawdę powiedziawszy jeszcze
się nim na poważniej nie zastanawiałem. Wiem jak przekonwertować np. 8000
sampli/s do 16000 sampli/s, ale jak 8000sampli/s do 8001/s, bez robienia
ogromnego nadpróbkowania, tego nie wiem.

Mam nadzieję, że troszkę wyjaśniłem

Pozdrawiam, Dominik

Wyświetl wszystkie odpowiedzi z tego wątku



Temat: co to jest PCM?

PCM system kodowania dokładniej chodzi tu o kodowanie informacji w liniach
telekomunikacyjnych, i tak (jeśli chodzi o kodowanie mowy) dźwięk jest
zamieniany na postać analogową potem filtrowany filtrem antyaliasingowym o
częstotliwości granicznej ok. 4kHz (przez to masz taki cienkiu dźwięk w
telefonie po drugiej stronie masz dźwięk, którego najwyższa harmoniczna ma
częstotliwość 3400 kHz) i następnie próbkowany zgodnie z twierdzeniem Shannona z
częstotliwością 2x większą od częstotliwości najwyższej harmonicznej sygnału
czyli 8kHz. wysyłanych jest więc 8000 próbek w ciągu sekundy zakodowanych za
pomocą 8 bitów czyli masz transfer 64kb/s.
Ramka PCM składa się z 32 kanałów o długości 125mikrosekund czyli maksymalnie
mógłbyś przesłać za pomocą kabla telefonicznego 2Mb/s, ale niestety wykorzystuje
się 1 kanał a ISDN 2. Ilość wykorzystanych kanałów jak i długość ramki jest taka
sama dla przesyłania informacji przez modem

ce@sphincter.annex.ccg.pl wrote:
... ten o którym piszecie, że ogranicza prędkość max. modemów na linii z nim
założonym.

Haec igitur,
Cura, ut valeas

                                                Michal 'CeFeK' Cegla I
---
Annex - CCG, CGS Publishing House               kom'fon: +48-501-122-789
[Gry Komputerowe], [PC Gamer PL] editing crew.      ce@hehe.com
"Ja tworze swiaty, a nie one mnie"                  ce@urgentmail.com


Wyświetl wszystkie odpowiedzi z tego wątku



Temat: Filtr antyaliasingowy
Może ktoś wie, do czego służy filtr antyaliasingowy w urządzeniach
stosujcych kodowanie dźwięku PCM (np. odtwarzaczu CD)?
Wyświetl wszystkie odpowiedzi z tego wątku



Temat: oscyloskop cyfrowy... ale jaki?


Bardzo chetnie poslucham dlaczego nie Good-a czy Hamega... Bede wiedzial
  jak mam walczyc o Tek'a :-)


Tak na szybko...co jeszcze pamiętam (dla 407-ki):
- bardzo kiepski tryb cyfrowy (ogladałem przebieg prostokatna na analogu - w miarę ok
zważywszy na pasmo przyrzadu, przełączam sie w cyfrę a tam siakieś dziwactwo - ni to
sinus ni trójkat, ma po prostu bardzo strome i niskie filtry, słowem do d...)

- kursory wyjątkowo ortopedyczne (jak mawia mój kolega), flaszkę temu kto opanuje
biegłe ustawianie znaczników w jakimś rozsądnym czasie i na dodatek polubi taki
sposób (ja nie znam takiego osobnika)

- fantastyczne wprost manipulowanie nastawami przyrzadu (klawisze mają zazwyczaj
więcej niż 1 funkcję, a przełacza się je np: dłuższym naciśnięciem, może
przekreceniem a może podskokiem na lewej nodze - nie pamiętam, za to doskonale
pamiętam ze nie udało nam, bo męczyłem go z kolegą, ustawić podwójnej podstawy czasu,
chociaż podobno ja ma!).

- nie pamiętam dokładnie szczegołów, ale doczepiłem się też do jednokrotnej akwizycji
danych (tzw: strzał), coś tam nie było do uchwycenia..pomimo iż miał 100MS/a, a na
starawym Tek-u z 20MS/s widać było ślicznie....i chyba nie chodziło o wycięcie
szybkiej szpili po przez filtr antyaliasingowy, niestety szczegółów nie pamiętam)

Trochę więcej pisałem ze 2-3 lata temu na ten temat, może uda Ci się w archiwum coś
jeszcze złapać. (acha - opisałem z pewną dozą emocji, celowo ;-) ).


Prawde mowiac, rozne karty oscyloskopowe odrzucilem z zalozenia, ale
moge tez byc w bledzie.


Andrzej K. przypomniał mi że nie wszystkie karty sa do d. Tyle tylko ze dla nas
(niskobudżetowców) niewiele takie stwierdzenie zmienia, poza tym jakoś nie wyobrażam
sobie noszenia PC-ta ze sobą tylko po to, aby poogladac jakies magistrale czy
sterowania, słowem dla mnie nieprzydatne.

__
PZD, Irek.N.
ps. Okazuje się ze moda na PC-ta w oscyloskopie nastała na dobre, moim zdaniem :-(

Wyświetl wszystkie odpowiedzi z tego wątku



Temat: Próbkowanie
Ale o co Ci chodzi?

Andrzej Kamieniecki

O to, żeby filtr antyaliasingowy mógł być jeden, na jedną częstotliwość,
a częstotliwość akwizycji różna - czyli decymacja w locie.

Pozdrawiam, eL eS

Wyświetl wszystkie odpowiedzi z tego wątku



Temat: Jaki DSO wybrać?


| Zespołem obiektywnych czynników określanych słowem "klasa" :)
| I ma to bezpośrednie przełożenie przede wszystkim na jakość pracy z
| urządzeniem.
Sadowię się wygodnie z popcornem i colą :)


Nie ma co, nie jestem w stanie podjac tematu - nie mialem wiele
doczynienia z HP/AG. :(
Chetnie bym natomiast dorwal takiego w testy, czasami przezabawne bug-i
wychodza (w H400 w trybie cyfrowym filtr antyaliasingowy zawezajacy pasmo
chyba do 10MHz, choc oscylek ma 40MHz analogu i w trybie analogowym chodzi
bez problemu, albo probkowanie spada na pysk jesli kanal nie jest zrodlem
wyzwalania podstawy czasu, jak to ma miejsce w pewnym LeCroy-u, albo
zmiana skali w zatrzymanej akwizycji przy wyciagnieciu sondy w pewnym
tek-u). Zawsze sie cos znajdzie.
Osobiscie sadze jednak ze Tek-i maja sie calkiem niezle i od strony
uzytkowej sa przemyslane ze tak powiem do bolu :) Jedyne co mnie wkurza to
szumy powodujace ze plamka nie jest waska, ale to juz osobny temat i to
niekoniecznie swiadczacy o wadzie stopni wejsciowych czy DAC-a w tek-u ;-)
(chyba nie powinienem wiecej pisac).

Jesli moge cos zasugerowac, to popros przedstawiciela o demonstracje
oscylka, jeszcze lepiej by bylo gdybys znalazl kogos sprzedajacego oba
modele ktorymi jestes zainteresowany. Moze Labimed, NDN czy jeszcze ktos
da sie namowic na prezentacje obu na raz i wtedy poznasz z grubsza ktory
Ci _lezy_, bo ciekawsze wady pewnie nie wyjda tak od razu.
Jesli kupujesz cyfraka, to prosze zwroc uwage przede wszystkim na to przy
czym cyfraki wczesniej sie wykladaly. Na pojedyncze przebiegi znacznie
rozniace sie od przebiegu podstawowego, na prezentacje gliczy, na ilosc
akwizycji i ilosc ich wyswietlen w sekundzie, wreszcze na sposob w jaki
oscylek lapie przykladowo szpilki (a to mocno zalezy od podstawy czasu).
Czasami bywa tak, ze oscylek ma 500MS/s i teoretycznie wylapie Ci 3ns
glicza bez zajakniecia, a w praktyce okazuje sie ze robi 4 akwizycje/s i w
zasadzie to czasu _pomiarowego_ ma ulamek promila. Oczywiscie da sie
wyzwalaniem tak zrobic ze rzeczonego glicza znajdziesz... ale musisz o nim
wiedziec i go poszukac, a to juz potworna wada. Oscylek powinien Ci
powiedziec ze jest cos jeszcze... a czy sie tym czyms zainteresujesz i
wylowisz  to juz inna sprawa.
Popatrz tez na dlugosc rekordu w zaleznosci od czybkosci podstawy - mozna
sie zdziwic jakie _jaja_ czasmi wychodza ;-)))

Milego wieczoru.
__
Pzd, Irek.N. (irek na serwerze 1024.pl)

Wyświetl wszystkie odpowiedzi z tego wątku



Temat: Poszukuję oscyloskopu do 400MHz...


Strona jest z 17.12.2002. Czyżby mieli różne ceny w zależności od klienta?


Tak jak obiecałem - wyjaśniłem sprawę. Niestety muszę Was przeprosić - coś mi się pomerdało o
dokładnie 1k PLN :-(
Jeśli narobiłem komuś nadzieji - niech wybaczy, jeszcze nie teraz w tej cenie :-(


Zresztą odwiedziłem, oglądałem i niespecjalnie mi się spodobał
ten ekranik LCD wielkości paczki fajek bez filtra :(, interjejs + program
za +3k


Oj nie mów, za 3k nie ma praktycznie konkurencji (za 4.75 zresztą też). Oglądałem np: Hamega (407?)
i żalość mnie wzięła jak zobaczyłem obsługe, a szczena opadła jak zobaczyłem możliwości (przyjacielu
J. - wybacz, ale znasz moje zdanie). Najzabawniejsze było puszczenie prostokąta kilka MHz z TTL-i (a
moze to były CMOS-y?). W trybie analogowym - prostokat całkiem ładny, przełączamy się na cyfrę - a
tam nawet nie piła - tylko siakieś cuś....dziwnego o parametrach niewiele mających wspólnego z
ekranem w trybie analogowym. Niby 100MS/s ma, ale jakoś filtry antyaliasingowe to im nie wyszły ;-))
Toż to mój stareńki Tek z parametrami próbkowania taimi, że nawet nie będę pisał, deklasuje go bez
problemu. Co do cen - wtedy najtańszy z serii TDS200 kosztował 6k9, za Hamega kolega zapłacił chyba
coś koło 4 z kawałeczkiem (może nawet kawałem - nie pamiętam). Dzisiaj Hameg kosztuje 3k8
(sprawdziłem w cenniku NDN - tylko dlaczego piszą że jest analogowy - skoro jest _mieszany_?), a
najtańszy TDS o 1k więcej. Musicie przyznać że to nie ta sama jakość - nawet nie podobna!
No dobra - dosyć agitacji bo jeszcze odkryję w sobie drugą pasję ;-)))

Miłego dnia życzę.

Wyświetl wszystkie odpowiedzi z tego wątku



Temat: filtr antyaliasingowy co i jak


Robert wrote:
On Mon, 30 Jan 2006 15:15:21 +0000 (UTC),
pisz_na.mi@dionizos.zind.ikem.pwr.wroc.pl wrote:

| Robert <rayd@at.o2.plwrote:

| On Mon, 30 Jan 2006 15:52:55 +0100, "PAndy" <pan@poczta.onet.pl
| wrote:

| | "PAndy" <pan@poczta.onet.plwrote in message
|

| | "Robert" <rayd@at.o2.plwrote in message
| |

| | | Potrzebuje zbudowac fitr antyaliasingowy o czestotliwosci
| | | odciecia rzedu 1-2 KHz. Szczerze powiedziawszy czy ktos
| | | moglby mi nieco poradzic ja sie za to zabrac, jak wiadomo
| | | wazne zeby mial w miare plaska charakterystyke fazowa
| | | w pasmie przepustowym. Poszukuje przykladow gotowych rozwiazan
| | | ew. jakis przykladow obliczen.

| | <lol
| | filtr eliptyczny + korektor fazy...
| | www.filter-solutions.com

| | dobra rada wujka staszka... nadprobkuj sygnal ze 4 razy to bedzie latwiej

| | i

| | sinc nie bedzie tak dokuczliwy...

| | a sorki - jakos tak mnie naszlo na mylsenie o MHz... - podaj czestotliwosc
| | probkowania...

| Np przy zakresie sygnalu wejsciowego dalbym czestotliwosc odciecia na
| poziomie 1.2kHz czestotliwosc probkowania 2-2.5KHz.
| Zajrze na stronke moze mi sie cos rozjasni

| 1.2 przy fs=2 - ciekawe

hmm po co sie bede ustawial dokladnie przy 2KHz??
jakis super tlumien nie osiagne a nie moge przepuszczac
czestoltliwosci powyzej Fs.


no nie. Pozdrowienia od Shanonna i Kotielnikowa też. Jak chcesz
filtrować blisko fs/2 to potrzebujesz bardzo stromych filtrów, a to może
być niezdrowe dla fazy. Możesz poszukać scalonych filtrów cyfrowych. Co
prawda potrzebujesz do niego też filtr antyaliasingowy, ale za to masz
słuszną  nośną i prosty filtr RC pierwszego rzędu wystarczy w
zupełności. A w sumie potrzebujesz znać jeszcze parę innych parametrów,
jak np. dynamika sygnału, odstęp sygnał <fs, charakterystyka
amplitudowa i fazowa w paśmie przenoszenia (czyli jakie błędy w
amplitudzie i fazie są dla ciebie jeszcze do strawienia)

Waldek

Wyświetl wszystkie odpowiedzi z tego wątku



Temat: zjawisko aliasingu
Poszukuję do referatu informacji na tem. zjawiska aliasingu (mam trochę z
wykładów ale miło by było znać zagadnienie szerzej), filtrów
antyaliasingowych i innych informacji związanych z tym tematem.
Dzięki za wszelkie info.
Piotr
Wyświetl wszystkie odpowiedzi z tego wątku



Temat: zjawisko aliasingu


Poszukuję do referatu informacji na tem. zjawiska aliasingu (mam trochę z
wykładów ale miło by było znać zagadnienie szerzej), filtrów
antyaliasingowych i innych informacji związanych z tym tematem.
Dzięki za wszelkie info.
Piotr


Witam,
Zjawisko towarzyszy procesowi próbkowania sygnału. Polega na zwielokrotnieniu
widma sygnału próbkowanego wskutek niedotrzymania warunku 2 x fp <= fz gdzie
fp - częstotliwość sygnału próbkowanego, fz częstotliwość próbkowania. Czyli
sygnał powinniśmy próbkować z częstotliwością większą niż podwojona
częstotliwość sygnału (prawo Shanona). Czyli np. w CD przy max 20kHz sygnału
wejściowego stosujemy minimalną częstotliwość próbkowania 44,1 kHz. Filtr
antyaliasingowy ma za zadanie przy określonej częstotliwości próbkowania
wyciąć z widma częstotliwości wyższe nie spełniające warunku Shanona. Jak
widać z wartości 20 i 44,1 filtr musi wyciąć jak najefektywniej wartości
powyżej 20 kHz. Niestety każdy filtr ma swoje nachylenie charakterystyki
zależne od rzędu filtru. Nachylenie to spowoduje, że albo zacznie wycinać
wcześniej np. od 16kHz psując jakość sygnału próbkowanego albo przepuści
trochę częstotliwości wyższych od 20 kHz również psując widmo sygnału przez
zanieczyszczenie widma procesem próbkowania. Dodatkowo filtr taki pracując na
swoim górnym zboczu wprowadzi pasożytnicze przesunięcie fazy psując np. efekt
stereo. Dlatego ważne jest aby filtr antyaliasingowy był jak największego
rzędu (możliwie prostokątna charaterystyka). Ponieważ praktycznie
charakterystyka taka nie jest realizowalna stosuje się wyższe częstotliwości
próbkowania np. 48kHz łagodzące warunki próbkowania sygnału. Zwykle wyższych
częstotliwości próbkowania nie stosuje się ponieważ wzrasta strumień danych
do cyfrowej obróbki. Bardzo efektywnym sposobem obejścia zjawiska aliasingu
jest wielokrotne nadpróbkowanie sygnału stosując np. dla 20kHz próbkowanie
192 kHz jednakże sposób ten nie zawsze jest możliwy do zastosowania.
Pozdr. JanuszR

Wyświetl wszystkie odpowiedzi z tego wątku



Temat: zjawisko aliasingu


Witam
Może uściślę.
Firma robiąc urządzenie, które ma za zadanie obliczać w czasie rzeczywistym
impedancje, reaktancje i rezystancje w obwodzie trójfazowym świadomie
zrezygnowała z filtrów aby zmniejszyć błędy w obliczeniu np. rezystancji.
Uważali, że wpływ błędów od wyższych harmonicznych ( powyżej 10 ) będzie na
tyle mały, że większe zniekształcenia mierzonych wielkośći wniosłyby filtry
antyaliasingowe, które mogłyby przedewszystkim znacznie zmienić kąty fazowe
między prądem, a napięciem. A co za tym idzie błąd pomiaru reaktancji czy
rezystancji mółby być znaczny.

W związku z pojawieniem się pytania o filtrach zadałem pytanie czy firma miała
słuszność podejmując taką decyzję czy też dzięki niezastosowaniu filtrów
zwiększyli błąd pomiarów przebiegów odkształconych?


Obawiam się, że sensownie nie można odpowiedzieć na tak postawione pytanie.
Z jednej strony faktycznie filtr może zaburzać fazę i zniekształcać wyniki
pomiarów ale wcale nie musi, wszystko zależy od aplikacji filtru i częstotliwości
próbkowania. Ocena nie należy chyba do Ciebie ponieważ z drugiej strony usunięcie
filtru przy znaczącym nadpróbkowaniu faktycznie spowoduje zwiększenie dokładności
odwzorowania. Niestety nic nie wiemy o przyrządzie, warunkach pomiaru ani
założonej klasie dokładności pomiarów. Podejrzewam, że zwłaszcza w niektórych
zakładach pracy w sieci panuje sieczka a nie sinusoida. Odfiltrowanie wyższych
harmonicznych w tych warunkach nie ma sensu odfiltrowując je pominiemy w pomiarze
dlatego zwiększenie częstotliwości próbkowania może spowodować dokładniejszy
pomiar.
JanuszR

Wyświetl wszystkie odpowiedzi z tego wątku



Temat: lamerske - pezenieść muzyke z czarnej płyty na dysk


No niezupelnie.
Czestotliwosc próbkowania nie ma specjalnego znaczenia. Mozesz skompresowac
do mp3 material o dowolnej czestotliwosci próbkowania.
44.1 kHz bedzie wymagane tylko w przypadku nagrywania plyt cd audio.
Problem lezy w czyms innym. Nie bardzo chce mi sie rozpisywac, wiec napisze
skrótowo i nietechnicznie. "trzaski" z winyla posiadaja rozklad widmowy
podobny nieco do delty Dirca (duuuuzo harmonicznych). Po prostu "zaklócaja"
algorytmy kodowania (polecam w sieci poczytac troche, jak sie koduje do
mp3). Analogicznie dzieje sie z szumem tasmy.
W praktyce taka mp3 bedzie "glumic", czyli brzmiec ohydnie. No chyba, ze
przepuscisz zródlowy przez b. stromy filtr dolnoprzepustowy - moze wtedy sie
uda.


Mozna takze, jak to nieraz czynilem, uzyc programu CoolEdit lub
podobnego i trzaski... recznie... zmudnie :) filtrowac.
Piaseczek w tle znacznie trudniej usunac - w zasadzie pozostaje jedynie
filtr dolnoprzepustowy. Cooledit Pro ma cos co pozwala przynajmniej w
pewnym stopniu z tym walczyc. Niestety "zjada" dynamike brzmienia.
Trzeba znalezc kompromis.

Ale dobre nagrania vinylowe - mialem takich kilka w rekach... hm. Ani
jednego trzasku na calej plycie. Nawek kawalka szumu. Jedyny odroznialny
na pierwszy rzut ucha artefakt to bardzo niskie basowe... hm. buczenie -
w zakresie 20-30Hz - z adaptera. Proste do odfiltrowania.

Wyszly mile dla ucha mp3 - bez specjalnej obrobki :)

A co do probkowania, to lepiej mimo wsyzstko nagrywac na 44,1 i potem
przefiltrowac i przeprobkowac na inne wielkosci - bo gdy nagramy na
22khz bez filtru antyaliasingowego analogowego - wysokiego rzedu dodam
(ktorego jest pozbawiona wiekszosc domowych i nie tylko domowych kart
muz) to wszystko co nagrywamy i ma wiecej jak 11khz (czyli szum wysokiej
czestotliwosci, resztka odtworzonej muzyki, trzaski) "odbije sie" od
tych 11khz i wejdzie w nizsze lepiej slyszalne czestotliwosci jako
znieksztalcenie. I tak jak mowisz - trzaski beda sie wtedy dodatkowo na
siebie nakladac. Bo ich widmo przekracza znacznie nawet 22khz.

Pozdrawiam z deszczowego poniedzialku...

Wyświetl wszystkie odpowiedzi z tego wątku



Temat: cyfrowa obróbka sygnału
I pamietaj, ze przed przetwornikiem nalezy dac filtr antyaliasingowy.
H.D.
Wyświetl wszystkie odpowiedzi z tego wątku



Temat: cyfrowy oscyloskop ogólnego przeznaczenia
Użytkownik "Marcin E. Hamerla" <Xmehame@Xpro.Xonet.Xpl.remove_Xnapisał
w wiadomości [ciap]

No przeciez przy probkowaniu 5fs to co moze zmierzyc przetwornik to
przeciez praktycznie tylko sinus. Po przejsciu przez filtr
antyaliasingowy z tego tego prostokata niewiele zostaje. Tak wiec nie
powiedzialbym, ze interpolacja liniowa da nam lepsza informacje.
Raczej wrecz przeciwnie.


Filtr antyaliasingowy może tu mieć niewiele do powiedzenia. Dla przykładu
podstawa czasu 10us/dz, rekord zredukowany do 500 pkt, próbkowanie wtedy
bedzie wymuszone na 5MSa. Niech sygnał wejściowy to bedzie prostokąt 1 MHz.
Mamy próbkowanie z f tylko 5 razy wiekszą. Jednocześnie takie nastawy mozna
spokojnie uzyskać w oscyloskopie TDS7k gdzie przetwornik ma 20 GSa wiec
filtr antyaliasingowy tnie gruuubo powyżej mierzonego prostokąta. Po
zarejestrowaniu rozciagamy przebieg 10x w poziomie i mamy 50 próbek na
ekran, czyli 5 próbek na okres sygnału mierzonego. Akurat tu liniowa
interpolacja daje coś a'la prostokąt o stałej amplitudzie, dla sin(x)/x
będzie to mniej podobne do prostokata i w dodatku co kilka okresów amplituda
będzie z pikiem do góry lub dołu. Jasne że można się spierać ale mnie się
wydaje że tu liniowa przynajmniej na pierwszy rzut jest poręczniejsza.

[ciap]

No tak, ale mnie to interesowalo raczej teoretycznie, bo, w moim
zakresie pracy, eksperymentowanie z takimi funkcjami raczej nie mialo
sensu.


tzn. teoretycznie co daje wybór pomiędzy jedną a drugą interpolacją?
Wbrew pozorom odpowiedź jest niejasna. Jest dokument LeCroya gdzie
uzasdniają dlaczego wybrali liniową na domyślną i jest krytykujacy to
artykuł z Tektronixa z uzasadnieniem zalet sin(x)/x.
Czytałem to juz dość dawno temu i nie chcę teraz czegoś pomieszać ale
postaram się to odszukać w zakamarkach dysku i ewentualnie podeslę na priv.

Andrzej Kamieniecki

Wyświetl wszystkie odpowiedzi z tego wątku



Temat: Polpola - Ciag Dalszy
Użytkownik "Sebastian Barabanow" <koz@irc.pl:


Ostatnio po raz pierwszy w zasadzie mialem koniecznosc renderu z 3d maxa pod
telewizor, w zwiazku z czym korzystalem z polpol. Pojawil sie jednak
problem - bo na nieruchomych klatkach obraz jest "rozmyty" - i to calkiem
zauwazalnie - w stosunku do renderu klatek bez polpol. PYTANIE NR 1.:
Dlaczego? Jak to zlikwidowac?
Dzieje sie tak nawet na zupelnych stillach, przy zerowym ruchu.


Dlatego, że filtr antyaliasingowy działa przy field render tak, że zapobiega
przed powstaniem w wyrenderowanym obrazie detali wyświetlanych tylko
w linii jednego półpola. Spowodowałoby to migotanie tych detali związane
z niejednoczesnym wyświetlaniem półpól w TV.
Ostrość obrazu można zwiększyć zmniejszając wartość filter size
w ustawieniach antyaliasingu w okienku render lub wybierając inny filtr.


W zwiazku z ta nieostroscia musialem zrezygnowac z polpol z poziomu 3d maxa,


Spróbuj jednak zmniejszyc filtrer size, albo daj filtr Catmull-Rom, może
ostrość Cię zadowoli :)

(...)


(video options/field options/interlace consecutive frames na klipie a potem
render do sekwencji targ z wlaczonym "* fields first" w opcjach renderingu).
ogladalem material na telewizorze i bylo plynnie. Logika wskazywalaby ze _na
pewno_ nie tak plynnie jak animacja z "pelnymi" polpolami (premiere tylko
przesuwa parzyste albo nieparzyste linie do kolejnej klatki) np.
bezposrednia z afterow, ktore maja w projekcie informacje o ruchu
animowanych obiektow. PYTANIE NR 2. czy ktos uzywal w ten sposob
przetwarzania progressive na interlaced (premierem). jak sie ma "wizualnie"
i jakosciowo jedno do drugiego, czy tak prymitywna metoda wystarczy?


Ten sposób nic nie da jeśli chodzi o płynność, bo w typowym wideo
nie wynika ona z wyświetlania obrazu półpolami, ale z jego takiej *rejestracji*
przez kamerę (analogicznie jak field renderingu). Niezależnie od tego
co wyświetlasz w TV, obraz i tak jest zawsze wyświetlany półpolami.
Tylko że przy rejestracji/renderingu tą metodą każde półpole zawiera
fazę ruchu utrwaloną w *innym* momencie, a nie *tym samym* jak w filmie,
progressive lub renderingu bez półpól.
Reasumując, przez interlace consecutive frames (ICF) nie uzyskasz
dodatkowych faz ruchu, zmienisz jedynie moment w którym półpola
pojawią się na ekranie.
Załóżmy, że mamy klatki A,B,C,D
Przed ICF obraz na TV będzie wyświetlany tak:
A1,A2,  B1,B2,  C1,C2,  D1,D2
(1 i 2 to półpola tych klatek)
Po ICF będzie tak:
A1,B2, B1,C2, C1,D2, D1
Ponieważ półpola 1 i 2 danej klatki progressive zawierają tę samą
fazę ruchu, wyświetlone w odwrotnej kolejności nie dadzą żadnego
zakłócenia obrazu (będą dalej na swoich miejscach jeśli chodzi o linie).
Jednak płynność po takim zabiegu nie wzrośnie w żadnym stopniu.

Wzrosłaby wtedy, gdybyś wyrenderował animację w progressive, ale
2x dłuższą, dał w AP speed 200% i wtedy zastosował ICF.
Powstanie animacja 2 x krótsza, której każde półpole zawiera
inną fazę motion, dokładnie tak samo jak przy field rendering
i efektywnej płynności 50fps, interlaced. Czyli A1,B2,C1,D2 itd.

Odnośnie pytania nr 3 i 4:
Obliczenia wszystkich efektów w programach do montażu czy processingu
zależy od ustawień w projekcie. Jeśli ustawimy processing półpolami
(np. w AP Keyframe and Rendering/Fields/pierwsze półpole) wszystkie
obliczenia będą wykonywane *na półpolach*, tak jak na klatkach,
z rozdzielczością czasową 50 faz efektu/sek. Dotyczy to przejść, filtrów,
kluczy, alpha channel, skalowania, rotacji itp. Po prostu program montażowy
robi wtedy field rendering :)

Przepraszam za długaaaśny post, ale starałam się dopasować do przedmówcy :)

Pozdrawiam,
Zosia

Wyświetl wszystkie odpowiedzi z tego wątku



Temat: Oświetlacz IR
Roman Rogóż schrieb:


Waldemar napisał(a):
| Roman Rogóż schrieb:
| Do autora watku: kilka mocniejszych diod IR i bedzie w porzadku.
| Z bliska bedzie bardzo jasno, ale z parunastu-parudziesieciu cm mozna
| juz normalnie oswietlac przedmioty.
| Jaka długość fali była by najodpowiedniejsza do "oświetlacza" bo z tego
| co wiem są dostępne diody IR dla różnych zakresów.
| Przy okazji, czy takie ciągłe i intensywne niewidzialne świecenie po
| oczach IR nie wywołuje jakichś negatywnych skutków (pytam poważnie :)
| jako, że się tym od lat zajmuję, mogę coś na ten temat napisać (już
| zresztą tu było).
| Do kamer najlepiej wziąć diody GaAlAs 880nm. Po pierwsze są trochę
| "szersze" w paśmie: światło monochromatyczne oświetla bardzo
| ch..nieładnie. Po drugie 880nm to dobry kompromis między niewidzialny
| dla oka i widzialny dla kamery. Przy 940nm potrzebujesz dużo większej
| mocy. W zależności od kamery tak 4-5x tyle.
| Po drugie: weź diody większej mocy. Nie kosztują krocie, a są bardziej
| efektywne. Mogę dobrać ci parę typów, jak masz gdzie kupić.
| Po trzecie: odpowiednia norma to IEC60825-1. Zanim przeczytasz te 300
| stron, to na skróty: moc promieniowania w oko nie może przekroczyć ok.
| 9.5mW/cm2. To dość dużo, ale przy diodach wysokiej mocy i małej
| odległości łatwo do osiągnięcia. Taką moc uzyskuję biorąc 2 diody z
| szuflady z odległości 10cm od oka.
| Jutro mam trochę więcej czasu, więc jak masz jeszcze pytania to wal.

| Waldek

Widzę że trafiłem na zawodowca w tej dziedzinie :)
Jestem z Krakowa i kupić to raczej powinienem mieć gdzie.
Gdybyś mógł podać przykładowe typy o parametrach o których pisałęśbyłbym
wdzięczny.
Pozdrawiam
Romek


Ładnie świecą np. diody HP HSDL serii 4200. W zależności od odległości
lampki od twarzy możesz wziąć HSDL4220 (blisko, mają 30 stopni
rozproszenia (połowa mocy), jak dalej, to HSDL4230 (17 stopni). Mają
niezłą moc promieniowania ok. 35mW. Maksymalny prąd 100mA. Przy tym
prądzie musisz trochę uważać, bo bydlaki się grzeją. W lampce, którą
kiedyś zmajstrowałem zostawiłem nogi diod takie, jakie były (pracują
jako radiator), do tego laminat 70 mikro i wentylator. Ale lampka miała
256 diod (16x16) zasilana z 18V (32 grupy po 8 diod), Imax = 3A, czyli
prawie 100mA na diodę. Te ponad 50W trzeba gdzieś utracić ;-) Ale
służyło toto do oświetlenia pomieszczenia 6x6x5m. Takiej spawarki chyba
nie potrzebujesz. Do oświetlenia (dobrego!) oka wystarczy jedna taka dioda.
Mają one jedną wadę: są dość dobrze widoczne i w niektórych
zastosowaniach się nie sprawdzają. Tutaj lepsze są diody 940nm, na
przykład TSAL6100, 5100 firmy Vishay. Też trochę widoczne (50% populacji
naszego laboratorium widzi je po 1 minucie w ciemności przy prądzie 40mA
(0.4 nominalnego)). Jak ci zależy na możliwej nie-widoczności diod dla
oka to musisz wziąć ich więcej i zmniejszyć prąd do 0.2-0.3 nominalnego.
No i szukać diod GaAs nie GaAlAs, nie świnią one w okolicach 800nm. Na
przykład LN66A (LNA2903) firmy Panasonic.
Oprócz tego jest jeszcze parę fajnych diod do zastosowań oświetleniowych
firmy Kodenshi, ale one kosztują pieniądze (rzędu 20EUR za sztukę) i są
po prostu za drogie.
Diody, które ci zaproponowałem nie są łatwe do kupienia "za rogiem" choć
przypadki się zdarzają. Wrazie co spytaj się w sklepie co mają, to się
dobierze rozwiązanie pragmatyczno-optymalne*.

Waldek

* praktykant się mnie kiedyś spytał, dlaczego do prostych filtrów
antyaliasingowych używam kondensatorów 100nF, a dobieram oporniki.
Odpowiedź: bo mam ich worek w szufladzie a nie chce mi się dupska
podnieść by pojechać do sklepu po inne.

Wyświetl wszystkie odpowiedzi z tego wątku



Temat: do Adama Dybkowskiego


Jacek wrote:
| Ty potrafisz i zrobiles, to pewnie mozna kupis komercyjne w internecie.
| Jak najbardziej. Nawet nie w Internecie (nie widziałem żadnego
| wirtualnego sklepu z takim sprzętem) a u producentów urządzeń
| telekomunikacyjnych.

Telefon ethernetowy ?


Jak najbardziej. A myslisz, ze czym jest Siemens OptiPoint 300 (sa 2
modele, Basic i Advance)?
http://www.siemensenterprise.com/prod_sol_serv/products/workpoint_cli...

"Siemens' optiPoint 300 Advance uses a standard Ethernet interface and
the IP protocol to deliver telephony features to the desktop."

Ja dobrze poszukasz to znajdziesz telefony ethernetowe innych
producentow. Ja w swojej pracy opisalem urzadzenia (niech sprawdze...)
3COM (NBX), Cisco (IP Phone 7910, 7960), Nokia (IP Courier), Siemens (o
nim juz byla mowa), Alcatel (rodzina Reflexes) i NICs.com (aparat
NICstel 1018). Na prawde, takie telefony istnieja i sa masowo
produkowane na swiecie. Ale jakos w Polsce nikt ich masowo nie kupuje. :(


Ale wlasnie na tym polega challenge, aby opracowac taki inteligentny
monitoring sieci, aby opoznione pakiety zostaly wklejone w calosc z
opoznieniem.
Soft to przyspieszania i zwalniania glosu/mowy on-the-fly bez zmiany
czestotliwosci jest znany, lub mozna napisac.


Nie wyobrazam sobie, aby glos rozmowcy byl sztucznie zwalniany i
przyspieszany - to bez sensu. Nawet jak da sie to zrobic cyfrowo
przetwarzajac sygnal. A gdy pakiet po retransmisji czy opozniony dotrze
juz sekunde po oczekiwanym czasie (czyli juz po "dziurze" przeznaczonej
na jego odtworzenie, zwykle wypelnionej szumem komfortowym z CNG) to
mozna go tylko wyrzucic do kosza. :(
Gdybys chcial w telefonie trzymac bufor np. 10-sekundowy (tyle zbierac
przed odtworzeniem dzwieku) to rozmowa toczyla by sie jakby "z inna
planeta". Po tym jak przerwiesz rozmowcy (np. krzykniesz do niego) on
jeszcze spokojnie by gadal te 10 sekund. Podobne efekty widac gdy w TV
prowadza rozmowe na zywo np. z Afganistanem - facet w studio cos mowi,
potem pare sekund oczekiwania i dopiero powolnie reaguje ktos po drugiej
stronie lacza. IMHO w rozmowie telefonicznej to niedopuszczalne.
Wszelkie opoznienia powyzej 500 ms (a czasem i krotsze) musza byc
wyeliminowane z dobrego protokolu VoIP. I zaden SIP czy H.323 lacznie z
najbardziej wyuzdana kompresja nie pomoga gdy puszczamy rozmowe przez
zatloczony Internet.


VoIP jest takim samym luksusem jak mp3 w stosunku do kompaktu,
czyli ersatzem luksusu a nie luksusem.


IMHO VoIP nie jest luksusem ale koniecznoscia jezeli chce sie toczyc
rozmowy dalekie (np. miedzynarodowe) po niskich kosztach. Ale nie moze
sie to obyc bez dobrej sieci pakietowej. Internet ponad 20 lat temu nie
byl do tego celu tworzony.


Zastanawiam sie jednak, dlaczego rozmowy miedzynarodowe/
transatlantyckie sa jeszcze prowadzone poza VoIP ?
Wiele firm oferuje rozmowy miedzynarodowe/transatlantyckie po kilka
centow za minute. Tylko dlaczego ta oferta nie jest jeszcze powszechna
?  


Jak to nie jest powszechna? Idziesz do budki ruchu - kupujesz karte
Gadatek. Idziesz gdzie indziej, kupujesz Tele2 czy co tam jeszcze jest.
Takich ofert juz widzialem kilka - dzialaja w calej Polsce a koszty
rozmowy z wiekszoscia krajow nie przekraczaja 1 zl/minute. Czyli taniej
niz na komorke w normalnej TPSA. W tej cenie mozna sie spodziewac
jedynie VoIP.


Moze siec sie nie nadaje, a moze protokol VoIP i codeki wymagaja wiecej
inteligencji.


Moze mylisz pojecia? CODEC to tylko scalak laczacy przetwornik
analogowo-cyfrowy, cyfrowo-analogowy, filtr antyaliasingowy i wyjsciowy
LP. Jezeli sigma-delta to jeszcze decymator i interpolator. I juz. A
"vocoder" to czesc [de]kompresujaca dzwiek (zmieniajaca bitrate) czyli
ostatnio najczesciej zestaw funkcji na DSP.


| A jak chcesz potestować w Polsce - jestem chętny. Mam Sieć przez
| kablówkę w domu (256/64 kbps) i możemy zastosować jakiś ogólnodostępny
| software (oby działał w WinMe).

Ok. Mam SDI , testowalem Buddiego.


A rozmawiales z innymi krajami czy tylko w Polsce?

Wyświetl wszystkie odpowiedzi z tego wątku

 

Powered by WordPress dla [tu i tam]. Design by Free WordPress Themes.